Cel ce doreste sa se mantuiasca, trebuie sa aiba inima infranta si aplecata spre pocainta dupa cuvantul psalmistului: Jertfa lui Dumnezeu este duhul umilit, inima infranta si smerita, Dumnezeu nu o va urgisi (Ps. 50, 19). In acest fel de frangere a inimii poate omul sa treaca nestingherit si fara de impiedicare peste viclenele urzeli ale mandriei diavolesti, a carui intreaga grija sta in aceea, ca sa tulbure duhul omului, ca apoi in tulburare sa semene neghinele sale dupa evanghelicestile cuvinte: Doamne, oare n-ai semanat Tu seminte bune in tarina Ta? Dar de unde sunt neghinele? Iar El i-a raspuns: Un om vrajmas a facut aceasta (Matei 13, 27-28).

Iar cand omul se straduieste sa aiba intru sine inima smerita si gand netulburat, atunci toate urzelile vrajmasului raman nelucratoare, caci unde este pacea gandurilor, acolo odihneste insusi Domnul Dumne­zeu. Iar inceputul pocaintei se naste din temerea de Dumnezeu si luarea aminte de sine, cum spune Sfantul Mucenic Bonifatie: „Frica de Dumnezeu este mama luarii aminte de sine, iar luarea aminte de sine este mama pacii launtrice”. Pacea launtrica insa da nastere constiintei care face acest lucru si atunci sufletul, aflandu-se ca intr-o apa curata si linistita,vede nefrumusetea sa. Si astfel iau fiinta inceputurile si se pun temeliile pocaintei. Noi, in toata viata aceasta jignim maretia dum­nezeiasca prin caderile noastre in pacat, si tocmai pentru aceasta se cuvine ca totdeauna sa ne smerim inaintea Lui cerand iertarea pacatelor noastre.

Este oare cu putinta ca un om plin de bunatati duhovnicesti sa se mai ridice dupa cadere?

Se poate, dupa cuvantul psalmistului: Cazand m-am intors si Domnul m-a primit (Ps. 117, 13). Fiindca Proorocul Natan, cand il mangaia pe David in pacatul sau, atunci el, indata pocaindu-se, a primit iertare (II Regi 12, 13).

Tot pentru aceasta serveste ca pilda si un sihastru care, mergand sa ia apa, a cazut in pacat. Dar, pocaindu-se in chilie si recunoscandu-si pacatul, iarasi a inceput sa petreaca viata nevoitoare, ca si mai inainte, neascultand de sfatul vrajmasului, care-i punea mereu inainte greutatea pacatului si incerca prin deznadejde sa-l abata de la viata pustniceasca. Despre aceasta intamplare Dumnezeu a descoperit unui parinte oarecare imbunatatit cu viata si i-a poruncit sa mearga la fratele ce cazuse in pacat si sa-l felicite pentru asemenea biruinta asupra diavolului, caci nu s-a lasat amagit de viclesugurile lui…

Sfantul Serafim de Sarov

Sursa: “Sfantul Serafim de Sarov”, Mănastirea Sihastria, 2004