Despre pocainta – Sfantul Serafim de Sarov
17 Apr 2011
Cel ce doreste sa se mantuiasca, trebuie sa aiba inima infranta si aplecata spre pocainta dupa cuvantul psalmistului: Jertfa lui Dumnezeu este duhul umilit, inima infranta si smerita, Dumnezeu nu o va urgisi (Ps. 50, 19). In acest fel de frangere a inimii poate omul sa treaca nestingherit si fara de impiedicare peste viclenele urzeli ale mandriei diavolesti, a carui intreaga grija sta in aceea, ca sa tulbure duhul omului, ca apoi in tulburare sa semene neghinele sale dupa evanghelicestile cuvinte: Doamne, oare n-ai semanat Tu seminte bune in tarina Ta? Dar de unde sunt neghinele? Iar El i-a raspuns: Un om vrajmas a facut aceasta (Matei 13, 27-28).
Iar cand omul se straduieste sa aiba intru sine inima smerita si gand netulburat, atunci toate urzelile vrajmasului raman nelucratoare, caci unde este pacea gandurilor, acolo odihneste insusi Domnul Dumnezeu. Iar inceputul pocaintei se naste din temerea de Dumnezeu si luarea aminte de sine, cum spune Sfantul Mucenic Bonifatie: „Frica de Dumnezeu este mama luarii aminte de sine, iar luarea aminte de sine este mama pacii launtrice”. Pacea launtrica insa da nastere constiintei care face acest lucru si atunci sufletul, aflandu-se ca intr-o apa curata si linistita,vede nefrumusetea sa. Si astfel iau fiinta inceputurile si se pun temeliile pocaintei. Noi, in toata viata aceasta jignim maretia dumnezeiasca prin caderile noastre in pacat, si tocmai pentru aceasta se cuvine ca totdeauna sa ne smerim inaintea Lui cerand iertarea pacatelor noastre.
Este oare cu putinta ca un om plin de bunatati duhovnicesti sa se mai ridice dupa cadere?
Se poate, dupa cuvantul psalmistului: Cazand m-am intors si Domnul m-a primit (Ps. 117, 13). Fiindca Proorocul Natan, cand il mangaia pe David in pacatul sau, atunci el, indata pocaindu-se, a primit iertare (II Regi 12, 13).
Tot pentru aceasta serveste ca pilda si un sihastru care, mergand sa ia apa, a cazut in pacat. Dar, pocaindu-se in chilie si recunoscandu-si pacatul, iarasi a inceput sa petreaca viata nevoitoare, ca si mai inainte, neascultand de sfatul vrajmasului, care-i punea mereu inainte greutatea pacatului si incerca prin deznadejde sa-l abata de la viata pustniceasca. Despre aceasta intamplare Dumnezeu a descoperit unui parinte oarecare imbunatatit cu viata si i-a poruncit sa mearga la fratele ce cazuse in pacat si sa-l felicite pentru asemenea biruinta asupra diavolului, caci nu s-a lasat amagit de viclesugurile lui…
Sursa: “Sfantul Serafim de Sarov”, Mănastirea Sihastria, 2004
17th April 2011 - 7:04 pm | postat de admin | Categorii: Cuvinte de invatatura, Despre pocainta, Sf. Serafim de Sarov, Sfaturi duhovnicesti
“Este oare cu putinta ca un om plin de bunatati duhovnicesti sa se mai ridice dupa cadere?”
“OM PLIN DE BUNATATI DUHOVNICESTI”
Este vorba de cineva asemanator cazului lui Iuda? Cum de nu se mai poate ridica?
“Pacea launtrica insa da nastere constiintei care face acest lucru si atunci sufletul, aflandu-se ca intr-o apa curata si linistita,vede nefrumusetea sa. Si astfel iau fiinta inceputurile si se pun temeliile pocaintei.”
Trebuie sa recunosc ca nu inteleg NIMIC. Ma poti ajuta cu un exemplu?
Era o intrebare pusa de cineva parintelui, si parintele i-a raspuns, ca se poate, desigur “Se poate, dupa cuvantul psalmistului: Cazand m-am intors si Domnul m-a primit“. Nici eu nu prea am inteles intrebarea, caci toti avem parte de caderi si toti ne putem ridica (daca vrem, desigur). Cu atat mai mult cei plini de bunatati duhovnicesti, caci si ei au parte de caderi, chiar daca mai mici. Eu asa am inteles.
Iar inceputul pocaintei se naste din temerea de Dumnezeu si luarea aminte de sine, cum spune Sfantul Mucenic Bonifatie: „Frica de Dumnezeu este mama luarii aminte de sine, iar luarea aminte de sine este mama pacii launtrice”. Pacea launtrica insa da nastere constiintei care face acest lucru si atunci sufletul, aflandu-se ca intr-o apa curata si linistita,vede nefrumusetea sa. Si astfel iau fiinta inceputurile si se pun temeliile pocaintei.
(Am pus si propozitiile anterioare, ca sa se inteleaga mai bine). Sf. Bonifatie spune ca luarea aminte la sine (adica starea de trezvie) este mama pacii launtrice, adica o genereaza. Iar Sf. Serafim de Sarov, citandu-l, spune ca de fapt pacea launtrica naste (determina) luarea aminte la sine, si nu invers. Pt ca atunci cand capatam pacea interioara ne putem supraveghea mai bine (vorbele, gandurile, miscarile inimii). Si atunci cand ne gasim in aceasta stare de pace launtrica, sufletul se poate vedea pe sine asa cum este, adica mult mai pacatos si necurat fata decum credea ca este. De aici si pocainta continua a celor care ajung sa capete aceasta pace, de a-si plange pacatele si a se vedea mai rau decat sunt, pt ca lucrarea lor duhovniceasca este mai fina. Spunea Par. Aghioritul ca, cu cat cineva avanseaza pe scara duhovniceasca, cu atat se vede pe sine mai pacatos:
Sugestiva imaginea cu ochii deveniti microscoape, desi acopera o nuanta la care eu cel putin ma gandeam de foarte departe, ba chiar am tendinta sa consider ca preocuparea pentru bine, numai pentru bine, si contemplarea slavei ar ocupa aproape tot in cazul celor cu “lucrare fina”. Insa retin perspectiva pentru mai tarziu.
Legat de pace, la Sf Petru Damaschin, Filocalia 5, am inteles ca o echivaleaza cu isihia, linistirea necesara inceperii razboiului gandurilor.
Ceea ce m-a derutat a fost expresia “da nastere constiintei care face acest lucru”, pentru ca niciodata nu m-am gandit ca si constiinta se inalta odata cu mintea si trece de la o stare la alta ca prin nasteri succesive.
Iar legat de inceputurile pocaintei continue, ma gandesc ca poate Sf Bonifatie ar putea descrie o pocainta mai inalta decat cea continua, si o trezvie mai propriu numita trezvie, anume cea prin care se intra in contemplatie, legata de instaurarea definitiva a starii de nepatimire, si cercetarea pacatelor de omisiune, a binelui pe care puteai sa-l faci si nu l-ai facut.
De la Sfantul Serafim de Sarov am descoperit o Pravila de rugaciuni inchinate Maicii Domnului. O gasiti pe site-ul: http://rugaciunisiacatistenoi.blogspot.de. Rugati-va cu incredere si ajutorul nu va intarzia sa apara.
Doamne ajuta!