Sf. Efrem Sirul
Luati aminte fratii mei! Covârsirea fiarei si mestesugirea vicleniei ei, de la pântece începe! Cãci, dupã ce va fi strâmtorat cineva, lipsindu-se de bucate, va fi silit a primi pecetea lui, dar nu peste toate mãdularele trupului, ci pe mâna dreaptã si pe frunte, va fi pus pãgânescul chip, ca sã nu mai aibã stãpânire omul, sã se pecetluiascã cu mâna dreaptã cu semnul Sfintei Cruci, pe frunte, nici sã nu se pecetluiascã în numele Domnului, nici cu prea slãvita si cinstita Cruce a lui Hristos, Mântuitorul nostru. Cã stie ticãlosul, cã dacã se va pecetlui cineva cu Crucea Domnului îi risipeste toatã puterea lui si pentru aceasta pecetluieste dreapta omului, cã aceasta este care pecetluieste toate mãdularele noastre. Asemenea este si fruntea, care, ca un sfesnic ce poartã fãclia luminii, adicã semnul Mântuitorului pe fatã.
Sf. Teofan Zavoratul:
Desi (in vremurile din urma) numele de crestin va fi auzit pretutindeni si peste tot vor fi biserici si slujbe, toate acestea nu vor fi decat parelnicie, caci intru acestea sa va salaslui o adevarata apostazie.
Sf. Lavrentie de la Cernigov:
Restaurarea Bisericilor se va face pana la venirea antihristului si in toate va fi o bunastare materiala nemaipomenita. Iar voi, cu reparatiile in biserica noastra sa mai ingaduiti, fiti modesti si cu masura in aspectul ei exterior, ci mai bine sa va rugati mai mult si sa umblati la biserica atat timp cat inca se mai poate…(…) Multi duhovnici si slujitori ai Bisericii isi vor pierde sufletul in vremea antihristului! (…) Vine timpul, si nu e departe, cand foarte multe biserici si manstiri se vor deschide in slujba Domnului si se vor repara, le vor reface nu numai pe dinauntru, ci si pe dinafara. vor auri si acoperisurile atat ale bisericilor, cat si ale clopotnitelor, dar preotimea nu va mai lucra la sufletul credinciosilor, ci numai la caramizile lui Faraon. Preotul nu va mai face si misiune. Cand vor termina lucrarile nu se vor putea bucura de slujbe duhovnicesti in ele, ca va veni vremea imparatiei lui antihrist si el va fi pus imparat. Rugati-va ca Bunul Dumnezeu sa mai lungeasca acest timp, ca sa ne putem intari in credinta, caci vremuri groaznice ne asteapta. Luati aminte la ce va spun, caci totul se pregateste cu foarte mare viclenie. Toate bisericile si manstirile vor fi intr-o bunastare imensa, pline de bogatii, ca niciodata, dar (atunci cand se va inscauna Antihrist) sa nu mergeti in ele.
Sf. Serafim de Virita
Va veni vremea cand nu prigoana, ci banii si inselaciunile lumii acesteia ii vor indeparta pe oameni de Dumnezeu si vor pieri mai multe suflete ca in vremea prigoanei ateiste. Pe de o parte vor inalta cruci si vor auri cupole, iar pe de alta parte se va instaura imparatia minciunii si a raului. Biserica adevarata totdeauna va fi prigonita, iar sa se mantuiasca cineva va putea numai prin boli si amaraciuni, caci prigoanele vor avea un caracter cat mai subtil si neprevazut, infricosator va fi sa ajunga cineva la acei ani.
Sf. Ioan Iacob Hozevitul
Pericolul vine de la fratii cei mincinosi, care sunt dusmani ascunsi cu atat mai periculosi, cu cat cred ca ei sunt frati curati. Predica si ei ortodoxia, dar oarecum schimbata si prefacuta dupa placul lumii acesteia si al stapanitorului acestei lumi. Predica lor e ca o hrana prielnica care a inceput sa se strice si in loc sa hraneasca, otraveste pe cei care o mananca.
Cuviosul Selafil cel orb
“O sã înceapã mare învãlmãşealã în Bisericã”
“Pãrintele spunea cã vremea este aproape. ‘O sã înceapã mare învãlmãşealã în Bisericã, eu n-o s-o prind, dar voi o s-o prindeþi‘. Mai spunea cã e aproape timpul cînd cãrþile ortodoxe vor fi nesemnate şi se vor rãspîndi din mînã în mînã. Atunci vor propovãdui femeile, ca pe vremea sfinþilor apostoli, deoarece preoþii nu o vor putea face. Dreapta credinþa va fi pãstratã prin epistole rãspîndite printre credincioşi, deoarece partea oficialã a Bisericii nu va mai propovãdui adevãrul. Cu toate acestea, pãrintele spunea sã mergem aşa înainte, fãrã sã ne rupem de episcopi“.
Sf. Tihon din Zadonsk
“Crestinii care traiesc fara frica de Dumnezeu, care nu fac adevarata pocainta si sunt lipsiti de roade aduc ei, oare, jertfa lui Dumnezeu?”. Nicidecum. “Dar multi dintre ei zidesc biserici, imbraca evangheliile in aur si argint, cos vesminte pentru biserica, aduc lumanari si tamaie”. Cu nimic nu le folosesc acestea, fiindca ei raman neindreptati si nepocaiti, fiindca lui Dumnezeu , deoarece este duh (v. Ioan 4, 24), nu ii bineplacem decat prin jertfa duhovniceasca, adica prin supunerea voii noastre fata de voia Lui si prin celelalte roade ale credintei. Iar ei, desi fac faptele aratate mai sus, nu vor sa-i aduca lui Dumnezeu jertfa ascultarii, fara de care nimic nu Ii place lui Dumnezeu. “Dar multi merg la biserica ca sa se roage, sa Il slaveasca, sa Ii cante si sa Ii multumeasca lui Dumnezeu!”. Nici asta nu le foloseste, fiindca ei cu gura canta si multumesc lui Dumnezeu, insa cu inima stau departe de El, precum spune Dumnezeu despre ei: se apropie de Mine poporul acesta cu gurile lor si cu buzele lor Ma cinstesc, dar inima lor departe sta de Mine (Matei 15, 8) – si prin viata lor cea nelegiuita necinstesc si hulesc numele lui Dumnezeu. “Si atunci se afla intr-o stare primejdioasa?”. Cu adevarat primejdioasa, fiindca sunt supusi osandei vesnice dimpreuna cu inchinatorii la idoli, cu care deopotriva se afla in ratacire si nu-L cinstesc pe singurul Dumnezeu, ci isi jertfesc vointa si sufletul pacatului si prin pacat diavolului – daca nu se vor intoarce fara fatarnicie si nu se vor pocai. “Si ei cred in Dumnezeu?”. Nicidecum, caci credinta adevarata face roade bune si de lucrurile rele se departeaza – iar ei Il marturisesc pe Dumnezeu, insa cu inima si cu faptele se leapada de El, precum invata Apostolul (Tit 1, 14).
Sf. Ignatie Briancianinov
… Necazurile si ispitele de astazi, in aparenta slabe si mai putin virulente, urmaresc asemenea necazurilor si napastelor puternice din vechime, sa-l indeparteze pe om de Hristos, sa distruga crestinismul adevarat de pe pamant, lasandu-i doar o pojghita subtire pentru o foarte comoda amagire. Vom vedea ca ispitirile usoare, gandite insa si executate cu viclenie infernala de Satana, actioneaza cu mult mai mare succes decat ispitirile grele, vadite si directe. (…) Vietuirea dupa Dumnezeu va deveni foarte anevoioasa, din pricina apostaziei generale. Multimea apostatilor, intitulandu-se si prezentandu-se in aparenta drept crestini (!), ii vor prigoni cu atat mai lesne pe veritabilii crestini. Apostatii, inmultindu-se, vor impresura pe adevaratii crestini cu nenumarate intrigi, vor pune nenumarate piedici in calea bunelor intentii de mantuire si slujire a Domnului, dupa cum arata Sfantul Tihon din Zadonsk. Ei vor lupta impotriva robilor lui Dumnezeu, recurgand la forta autoritatilor de stat,prin represalii si denunturi, prin diverse uneltiri, amagiri si prigoana feroce…(…) O, vremi nenorocite! O, stare nenorocita! O, dezastru spiritual, nevazut oamenilor patimasi, neasemuit mai mare decat toate calamitatile naturale! O, nenorocire, inceputa in timp si nesfarsindu-se in timp, ci trecand in vesnicie! O, nenorocirea nenorocirilor, inteleasa numai de dreptii crestini si de adevaratii monahi, ascunsa celor pe care-i invaluie si-i pierde!
Cuv. Seraphim Rose
“Intr-un asemenea veac – scrie Arhiep. Averchie Tausev – pentru a fi un adevarat crestin ortodox, gata de a-si pastra credinta in Mantuitorul Hristos chiar si in fata mortii, este mult mai greu in zilele noastre decat in primele secole ale crestinismului” (…) Prigonirea crestinilor din zilele noastre este mult mai bine disimulata. “Sub haina unei imparatii inselatoare, care arata minunat si ii duce pe multi in ratacire, se arata, de fapt, o prigoana ascunsa impotriva crestinismului… Aceasta prigoana este mult mai primejdioasa si mai infricosatoare decat prigoana fatisa, caci ameninta cu adevarat sa dea cu totul pierzarii sufletele – ceea ce inseamna moarte duhovniceasca” (…) Ispita belsugului si a confortului indeparteaza sufletul de la Dumnezeu, “slujitorii lui Antihrist sa straduie mai mult decat orice sa Il scoata pe Dumnezeu din viata oamenilor, astfel incat acestia, multumiti cu belsugul material, sa nu simta in nici un fel nevoia de a se intoarce la Dumnezeu, sa nu-si mai aduca aminte de El, ca sa poata trai ca si cum Acesta nu ar exista defel. Asadar, intreaga randuiala a vietii din zilele noastre, in asa numitele “tari libere”, unde nu este o prigoana fatisa impotriva credintei (..) este o primejdie si mai mare pentru sufletul unui crestin (decat o prigoana la aratare) caci il leaga cu desavarsire de pamant si-l face sa uite de Rai. Intreaga “cultura” contemporana, indreptata numai catre cunostinte cu desavarsire lumesti si intreg vartejul nebunesc al vietii legate de aceasta “cultura” il tin pe om intr-o stare neincetata de sterpiciune si de tulburare, care nu lasa nimanui putinta de a-si cerceta, doar putin mai adanc sufletul, in acest fel stingandu-se, incetul cu incetul, viata duhovniceasca”. Intreaga trairea din zilele noastre, la nivelul ei public, este o pregatire pentru venirea lui Antihrist: “toate lucrurile care se intampla in zilele noastre – la cel mai inalt nivel in religie, guvernamant si in viata publica- {…} nu sunt altceva decat o lucrare intensa a slujitorilor lui Antihrist pentru pregatirea si instaurarea imparatiei sale”, iar aceasta lucrare este infaptuita tot atat de mult de catre “crestini”, ca si de catre necrestini. (…) “Toti cei care in aceste zile ravnesc sa nu-si piarda credinta in Mantuitorul Hristos trebuie sa se pazeasca si sa stea impotriva oricarei doriri a lucrurilor materialnice si pamantesti si impotriva amagirii care vine prin bunurile lumesti. Este peste masura de primejdios sa se invoiasca cineva cu orice dorinta de a-si face o cariera, de a-si fauri un nume, de a dobandi stapanire si trecere inaintea oamenilor, de a-si agonisi bogatii, de a se inconjura de lux si confort”.
Fericitul Filotei Zervakos
Satana face ultimul asalt si in acesti ani in care ne gasim, mare necaz si stramtorare vor veni in lume…(…) Asadar, mare manie are sa vina. Multe rautati se intampla in lume, indeosebi doua: desfraul si avortul. (…) Dumnezeu este indelung-rabdator, iar o mie de ani sunt inaintea lui Dumnezeu ca o ora. Rabda indelung, dar si rabdarea Sa are margini. Nu e cu putinta ca Dumnezeu, care totdeauna pedepseste pacatul, sa ingaduie a se face atatea pacate, fara sa le pedepseasca… Numai sa fim pregatiti. S-avem credinta in Dumnezeu, in El sa ne punem nadejdea si dragostea si El nu ne va parasi. Fie ca nimic sa nu ne desparta de iubirea lui Hristos. Acum ne aflam in pragul marii manii; se apropie sfarsitul sfarsitului. Sfintii Parinti ai Bisericii noastre au socotit moartea si a doua venirea Mantuitorului necesare pentru mantuirea omului, iar cei care le-au avut intotdeauna in minte, au fost izbaviti de chinurile vesnice. Din nefericire, oamenii au exemple rele din partea mai marilor societatii si ai Bisericii, care si-au invartosat inimile mai rau decat evreii. (…) Vai si amar de vietuitoriii acestei lumi! Cata intristare va sa vina peste oameni, daca stapanitorii lor sunt slujitori si robi ai antihristului! (…) Pentru ca aceia care au fost inrolati de Stapanul Imparatiei Cerurilor sa lupte, s-au molesit. si nu numai ca au slabit, ci s-au adancit in somnul greu al trandaviei si al nepasarii. (…) E vremea sa va treziti din somn. Sculati-va, aruncati departe somnul nepasarii, ca sa nu va gaseasca vrajmasul dormind si sa va omoare. Treziti-va, caci ne indreptam spre sfarsit, spre moarte, pentru ca ziua celei de-a doua veniri a Domnului se apropie. Treziti-va ca sa luptati in putinul timp care v-a mai ramas, caci “vine ceasul cand nimeni nu va mai putea lucra”…
Profetia Sfintului Nifon
(Din volumul “Hrana Duhovniceasca”)
Pina la sfirsitul lumii, nu vor lipsi profetii lui Dumnezeu, dupa cum nici slujitorii diavolului nu vor lipsi niciodata. Insa in zilele din urma citi vor sluji cu adevarat, cu credinta lu Dumnezeu, cu multa intelepciune se vor ascunde de oameni. Si cu toate ca nu vor face semne si minuni ca Sfintii cei de demult, vor merge insa pe calea cea anevoioasa cu multa smerenie.
Acestia se vor afla in Imparatia Cerurilor mai mari decit parintii care au facut minuni, pentru ca in vremea lor adica in axceste zile in care traim noi astazi, ale lui antihrist, nu se afla nimeni ca sa faca semne si minuni, ca sa infierbinte rivna lor spre nevointele cele duhovnicesti. Pentru ca in toata lumea, citi vor ocupa tronurile arhieresti vor fi cu totul nevrednici si nu vor avea nici o idee de fapte bune. Dar si staretii, conducatorii monahilor, vor fi la fel. Vor fi biruiti de lacomia pintecelui si slava desarta, si vor fi pricina de sminteli oamenilor, mai mult decit pilda de fapte bune. Si de aceea nici nu se vor mai gindi la lucrarea faptelor bune. Peste tot va stapini iubirea de arginti. dar vai de monahii care se straduiesc sa adune bani, ca unii ca acestia nu vor vedea fata lui Dumnezeu. Caci iubirea de arginti este uriciune inaintea lui Dumnezeu. Monahii si mirenii vor da bani cu dobinda. Ei nu vor voi sai dea la saraci ca sa le rasplateasca Dumnezeu cu mult mai mult in Imparatia Cerurilor. Daca nu se vor parasi de aceasta lacomie, se vor cufunda in tartarul cel intunecos al iadului.
Din nestiinta se vor insela cei mai multi si vor merge pe calea cea larga si neteda, care duce la pierzanie.
19th April 2011 - 1:23 am | postat de admin | Categorii: Profetii
“Sf. Lavrentie de la Cernigov:
preotimea nu va mai lucra la sufletul credinciosilor, ci numai la caramizile lui Faraon. Preotul nu va mai face si misiune. …Toate bisericile si manstirile vor fi intr-o bunastare imensa, pline de bogatii, ca niciodata, dar (atunci cand se va inscauna Antihrist) sa nu mergeti in ele.”
Daca facem analogie cu articolul “calea ortodoxa” , sa inteleg ca interpretezi situatia actuala ca fiind de natura sa ne determine sa nu mai intram in biserici?
Sunt mai multi sfinti care profetesc aceasta decadere a multor slujitori ai Bisericii (ca dealtfel a tuturor oamenilor). Dar Sfantul Lavrentie se refera aici la momentul in care “toate bisericile si manstirile vor fi intr-o bunastare imensa, pline de bogatii, ca niciodata, dar (atunci cand se va inscauna Antihrist) sa nu mergeti in ele” – deci nu este acum acea perioada, ci aceasta se va intampla in timpul primei jumatati a domniei lui Antihrist (se si precizeaza). Caci aceasta va fi tactica lui inainte de prigonirea Bisericii, cumpararea slujitorilor Ei cu tot felul de daruri scumpe, si atragerea lor in comuniune cu alte religii ale lumii (Antihristul considerandu-se pe sine conducatorul religios al tuturor religiilor), adica va fi Marea Apostazie. Atunci este profetit ca Harul lui Dumnezeu nu va mai fi in acele biserici. De ex. ce spune Sf. Teofan Zavoratul: “Desi (in vremurile din urma) numele de crestin va fi auzit pretutindeni si peste tot vor fi biserici si slujbe, toate acestea nu vor fi decat parelnicie, caci intru acestea sa va salaslui o adevarata apostazie.”
Apostazia, dupa unii parinti ar fi inceput, dar se va savarsi in timpul lui Antihrist. Un articol pe aceasta tema poate fi citit aici:
IPS Averchie, mentorul Cuviosului Seraphim Rose despre MAREA APOSTAZIE/
Dau un citat scurt:
Profetia Sfintului Nifon
“cu multa intelepciune se vor ascunde de oameni.”
Iata o alta expresie a aceleiasi idei: sa nu mai intri in biserici, sa nu te alaturi celor neinduhovniciti, etc.
Daca nu mai intri si deci nu te impartasesti , si te mai si ascunzi cu intelepciune, inseamna ca ar putea un mirean singur sa fie Biserica dintr-o tara, sau numai un preot? Adica , in ideea ca vom apuca vremea lui Antihrist, ar trebui sa ne pregatim de acum inclusiv de a fi singuri responsabili de intreaga Biserica, sau numai preotia are o astfel de responsabilitate?
Biserica va ramane, dar ascunsa (din ce am citit in profetii), Biserica presupune cel putin un episcop (pt a putea sarvasi Taina hirotoniei si a numi preoti) si 2-3 mireni, dupa cuvantul Domnului: ” Ca unde sunt doi sau trei, adunati in numele Meu, acolo sunt si Eu in mijlocul lor.” (Matei 18:20). Si parca citisem tot intr-o profetie ca crestinii care vor ramane in Biserica se vor impartasi dar doar odata pe an, Dumnezeu ii va ajuta sa ajunga acolo unde se vor putea impartasi cu Sfintele Taine. Cred ca trebuie sa fim responsabili pt mantuirea noastra, nu mai mult, si Domnul va ajuta, vor fi destui sfinti in acele zile, care vor trai ascunsi. Biserica nu are granite, n-as crede ca tine de tara in care suntem atunci.
Iti voi da doua exemple. Unul este dat de parintele Arsenie Papacioc, legat de responsabilitatea monahului care are staret cu vederi ecumenice, si se dau ascultari care calca adevarul de credinta. Indemnul este sa asculte de Hristos, nu de staret, pentru ca fiecare este responsabil pentru sine, si prin sine pentru intreaga Biserica.
Al doilea este al Sf Maxim Marturisitorul, care desi era monah simplu, era recunoscut de toti patriarhii, si a ramas singurul neatins de erezie, in timp ce toata biserica de rasarit si cea de apus s-au inteles pe un compromis de credinta. De la 662 , anul mortii Sf Maxim ca martir, pana la 681 la sinodul ecumenic, practic TOATA biserica era in erezie.
Primul exemplu, e general, asa e, fiecare suntem resposabili pt noi insine, iar ascultarea se face doar pana la erezie. Al doilea exemplu, ma indoiesc ca toata biserica era atunci in erezie, nu stiu despre ce compormis de credinta e vorba. Biserica nu sta intr-un singur om, fie el sfant. Asta ar contrazice spusele Mantuitorului: “Pe aceasta piatra imi voi zidi Biserica, si portile iadului nu o vor birui”. Biserica va ramane pana la a doua venire a lui Hristos nebiruita, chiar daca numarul celor ramasi in Biserica va scadea foarte mult, insa in niciun caz nu a ramas vreodata, de la cincizecime incoace, nici nu va ramane, intr-o singura persoana.
Ceea ce am semnalat prin al doilea exemplu a fost un fapt mai grav, sau mai profund, anume ca intre 662 si 681 nu mai era nici un om macar cunoscut, in afara de toti patriarhii care adoptasera erezia mult inainte de 662, condamnata apoi pe baza scrierilor Sf Maxim la Sinodul VI in 681.
Este vorba de acesti traitori ASCUNSI, care de fapt au fost baza bisericii totdeauna, inclusiv in Vechiul Testament, deci nu episcopii, pe care se bazeaza doar latura vazuta, dar trairile episcopilor si deci nici existenta lor pamanteasca nu sunt garantia “din inima”, ci Hristos Insusi ca OM, si prin oamenii ascunsi in care este primit, garanteaza inclusiv Preotia.
Argumentul se situeaza in imaginea Bisericii ca Trup, adica UN SINGUR TRUP. ADAM CEL NOU , care face ca toti oamenii sa fie intelesi ca un singur SUFLET, comuniune asigurata prin unirea tuturor cu Hristos prin Duhul Sfant. Si suntem madulare unii altora si la nevoie un madular preia lucrarea unui alt madular, astfel ca un traitor ascuns preia de fapt EPISCOPIA, rolul de episcop real dar nestiut, atunci cand episcopii vazuti sunt in erezie. Si episcopii vazuti se pot pocai pentru a relua succesiunea apostolica.
Asta nu stiu cum e cu preluatul episcopiei, eu stiu ca Harul preotiei se transmite doar prin punerea mainilor de la cineva care a fost inzestrat cu acest har, de regula prin episcopi. Asa stiam ca s-a mentinut preotia de la Sfintii Apostoli incoace. N-am auzit pana acum, in istorie, sa se fi numit vreun preot altfel decat asa.
Tin sa revin. Ceea ce am scris legat de episcopi tine de nevoia de a spune mai clar ceea ce este implicit in spatele realitatii ca desi preotii si episcopii , unii din ei , sau cateodata chiar toti, (desi niciodata nu ar putea dovedi cineva asa ceva), sunt nevrednici, cad in erezii pe care si le sustin in sinoade eretice, totusi prin pocainta revin la preotie fara sa li se fi luat harul preotiei. De ce nu sunt pedepsiti de Dumnezeu ca exemplu? Pentru ca este mai importanta mantuirea prin iubirea libera , inclusiv a episcopilor eretici, cum a fost si a apostolului Iuda. Si li se da timp si ocazii de pocainta. Iar garantia continuitatii harului preotiei este cuvantul lui Hristos care nu si-l ia inapoi.
Adica explicatia necesara este ca harul preotiei se transmite pe cale oficiala, prin cei ce au primit Taina Hirotoniei, chiar daca au fost eretici uneori.
Iar explicatia pentru cei care doresc sa inteleaga lucrarea adevarului in inima, este cea legata de faptul ca madularele isi pot prelua functiile in mod implicit, nestiut de ei, dar hotarat de Domnul, pentru ca nu li se incalca libertatea, daca si ei ar fi de acord cu asta, si au dovedit in inima lor prin alegeri similare.
Exista si o realitate de baza a bisericii, preotia universala, avuta de fiecare mirean de la Botez, folosita in situatii de urgenta pentru a boteza un mirean pe alt om in lipsa unui preot.
Si poate ca nici nu este nevoie de aceasta explicatie. Mai ales ca eu nu sunt preot , si cu siguranta sunt explicatii mai inalte, bazate pe Sf Scriptura.
In final trebuie sa precizez ca aceasta explicatie nu o dau citand un parinte, ci am facut unele legaturi intre fragmente diferite, dar cred ca nu ma departez de ceea ce am citit.
Nu, aici te pripesti, nu are cum toti preotii si episcopii sa cada in erezii. Sau poate depinde ce numesti erezie, eu ma refer la cele cunoscute deja si anatemizate. Dar gandeste-te ca atat timp cat Hristos este capul Bisericii, El nu ar lasa in vreun moment pe toti slujitorii sai sa cada in erezie. Asta imi aminteste de raspunsul Parintelui Paisie unuia care afirma ca nu exista niciun ortodox care sa reprezinte Ortodoxia in strainatate, spunandu-i: “Proorocul Ilie, atunci cand a fost intrebat de Dumnezeu: Ce cauti Ilie, in Horeb?, el i-a raspuns: Am sapte mii de barbati care nu si-au plecat genunchiul lui Baal. Erau sapte mii de oameni credinciosi, iar Proorocul Ilie spunea: Am ramas singur. Si tu spui cu atata convingere ca nu exista niciun ortodox [in strainatate], cand sunt atatia credinciosi?!… Ce crezi ca este Atottiitorul nostru? Este ca Atottiitorul de pe turla, ce are crapaturi de la cutremur si ne gandim ce sa facem ca sa Il tinem sa nu cada si chemam arheologii sa-L propteasca?”
Asa ne-a lasat si Sf. Apostol Pavel in Epistole:
“Nu fi nepasator fata de harul care este intru tine, care ti s-a dat prin proorocie, cu punerea mainilor mai-marilor preotilor.”
“Din aceasta pricina, iti amintesc sa aprinzi si mai mult din nou harul lui Dumnezeu, care este in tine, prin punerea mainilor mele.”
“1. De aceea, lasand cuvantul de inceput despre Hristos, sa ne ridicam spre ceea ce este desavarsit, fara sa mai punem din nou temelia invataturii despre pocainta de faptele moarte si despre credinta in Dumnezeu,
2. A invataturii despre botezuri, despre punerea mainilor, despre invierea mortilor si despre judecata vesnica.”
Acea situatie, cu botezul in lipsa preotului e o exceptie. Ma indoiesc ca cineva, chiar si un sfant de ar fi ar putea primi harul preotiei (complet) intr-un alt mod decat prin Sfanta Taina a Hirotoniei, de aceea si exista o asemenea Taina, iar Sfintele Taine nu se pot face decat de catre preoti.
Nu exista asa ceva, sa iti iasa din minte. Ce ne-a lasat Hristos prin Sfintii Apostoli ramane batut in cuie. In Orotodoxie, nu e ca in spiritualitatea aceasta moderna, unde totul e posibil, sunt lucruri bine stabilite, de la care nu se face abatere, pentru a nu da posibilitatea ereziei sa se manifeste.
Iarta-ma ca ti-am stricat duminica. Poate mai vorbim despre cei sapte mii de credinciosi alta data.
Nu mi-ai stricat-o. Bine.