● ActiveNews: De ce primesc cultele bani de la buget
Ce înseamnă să fii judecător nedrept?
Nu cunoști, nici nu te interesează să cunoști, dar condamni, hotărăști etc. Nu te interesează să asculți mărturii, dovezi, documente. Pentru că tu ai hotărât dinainte.
Dar dacă vrem să fim drepți, trebuie să studiem înainte de a hotărî.
În loc de a aplica principiul Inchiziție “crede și nu cerceta”, să respectăm principiul ortodox “cercetați toate, păstrați ce este bun“.
Deci, de ce se dau bani de la buget pentru culte?
Din motive istorice și politice.
De unde vin acești bani?
Banii de la buget provin, teoretic, din două surse:
A) taxe și impozite luate de la cetățeni, firme etc. și
B) venituri ale statului (din proprietăți, bănci de stat, întreprinderi de stat, fonduri de investiții etc.).
Încercați să țineți minte aceste două surse! Sunt foarte importante, iar politicienii le folosesc masiv pentru a se îmbogăți ei, dar și pentru felurite tipuri de propagandă, folosindu-se de neștiința cetățenilor.
Să ne întoarcem însă la problema cultelor, și să vedem pentru ce motiv sunt ele finanțate de la buget. Și vom începe cu Biserica Ortodoxă Română.
În vremea lui Cuza au fost confiscate aproape toate proprietățile BOR. Spitale și școli, construite de ierarhi, preoți, monahi și mireni de-a lungul secolelor, așezăminte (sociale, le-am spune astăzi), terenuri arabile, iazuri, mori, stupine, livezi, vii, pășuni, turme etc., etc.
Toate acestea erau deținute de parohii, mânăstiri și alte părți ale Bisericii exclusiv legal. Erau primite de la tot felul de donatori, de-a lungul istoriei, de la domnitori ca Neagoe Basarab, Ștefan cel Mare și Constantin Brâncoveanu până la răzeși moldoveni, moșteni munteni, breslași etc. Și erau folosite de comunitățile ortodoxe. Ceea ce, de altfel, împiedica stăpânirea să pună șaua pe români.
Merită amintit aici că în vremea în care Muntenia și Moldova încă erau țări conduse de români și ortodocsi, pe la 1715, tot românul știa să scrie și să citească (“Descriptio Moldaviae“, Dimitrie Cantemir). Pentru ca la 1900, după minunatele reforme ale lui Cuza, Brătianu și altor masoni, 80% din populație să fie analfabetă.
Sau merită amintit faptul că în timpul “fundamentalismului ortodox” bolnițele bisericești (aka spitale) erau deschise gratuit oricărui om care avea nevoie, școala era ținută de preot gratuit și nu exista sat în care bătrânii să moară de foame. Pentru ca după minunatele reforme ale lui Cuza, Brătianu și alți masoni școala să coste – direct și indirect -, spitalizarea să coste, iar bătrânii să ajungă la limita supraviețuirii.
Confiscările făcute de Cuza nu au fost, de fapt, primele.
Epoca fanariotă a cunoscut un jaf masiv asupra întregii țări – fie că se numea Moldova sau Muntenia – dar, pentru că legal nimeni nu avea dreptul să confiște aiurea o proprietate, iar cele ale Bisericii erau obținute legal, s-a folosit altă metodă: administrarea.
Teoretic, proprietatea aparținea parohiei X, mânăstirii Y, episcopiei Z. Practic, fanarioții numeau ca administratori rudele lor, sau partenerii lor de afaceri, jefuind total. Sau “închinau” proprietatea unor mânăstiri sau biserici grecești, aflate la sute și mii de km, sub frumosul pretext al “sprijinirii locurilor sfinte” aflate sub turci. Și administratorul era numit prin înțelegeri între respectivele mânăstiri sau biserici îndepărtate și domnitori, după care, evident, urma jaful.
Oprirea acestei ticăloșii s-a făcut cu greu, prin bătălii duse diplomatic și uneori cu armele în perioada 1821-1850. Pentru ca apoi să vină, nici măcar o generație mai târziu, reformele masonice.
Pentru a vedea deosebirea între viața românilor dinainte de aceste confiscări (“secularizarea averilor mânăstirești”) făcute în timpul lui Cuza și Carol I și viața de după acestea, putem să citim articolele pe temă scrise de Mihai Eminescu, sau alte asemenea surse istorice. Doar că acestea nu se studiază în școli. Nici măcar în facultăți, decât extrem de rar.
Deosebirea între starea frumoasă a țăranului român în timpul ultimului domnitor într-adevăr român și într-adevăr ortodox, Constantin Brâncoveanu, și cea a țăranului român la 1900 este cutremurătoare. În timpul lui Constantin Brâncoveanu Muntenia producea la fel de mult săpun ca Franța – care avea o populație de cel puțin 10 ori mai mare – dar exporta puțin, fiind folosit mai ales pentru uz personal (în vreme ce în Franța săpunul se folosea în industria textilă ori se exporta). Tipărirea și copierea de cărți aduceau mult câștig, pentru că erau căutate în popor multe cărți, de la cele religioase la “Alixăndria” (“Viața lui Alexandru Macedon”) și altele asemenea. Adică românul avea timp și chef să citească, pe lângă horele pe care le făcea, pe lângă veselia de la clăci și alte forme de cultură în care bucuria de a trăi era exprimată din plin. La 1900 viața țăranului român poate definită, simplu, ca o sclavie vag îmbunătățită.
Dar acestea sunt aspecte colaterale subiectului principal.
Pentru că “finanțarea de la stat” își are rădăcinile în confiscările lui Cuza. Cum?
Din proprietățile confiscate, și care însemnau un fond gigantic, s-a ales o parte – mică, mică, mică – din care s-a înființat “Fondul Bisericesc”. Acesta era administrat de stat, proprietatea statului, dar DIN veniturile sale urma să se asigure și un fel de așa-zisă salarizare a personalului bisericesc (fie el clerical și neclerical), repararea bisericilor și alte necesități. Spun așa-zisă pentru că de la început s-a prevăzut faptul că Biserica trebuie să completeze sumele venite de la “Fondul Bisericesc” din veniturile sale, dar să plătească impozit la stat PE TOȚI BANII folosiți pentru salarizare, investiții, etc. Încă o hoție la scenă deschisă, pentru că impozitele trebuie cu totul altfel stabilite, dar despre asta nu vom discuta acum.
Căci apare o întrebare FUNDAMENTALĂ:
Dacă s-a înființat “Fondul Bisericesc”, de ce se alocă astăzi banii pentru BOR de la buget și nu din “Fondul Bisericesc”?
Răspunsul este simplu și în doi pași, dar poate fi simplificat și mai mult sub expresia “Statul (politicienii) ne fură” (pe toți):
1. “Fondul Bisericesc” a fost inclus în buget, ca parte a surselor de venit de categorie B (proprietăți, bănci de stat, fonduri de investiții etc.).
2. “Fondul Bisericesc” a fost devalizat.
Ca să înțelegem mai bine situația, să luăm ca exemplu “Fondul de Pensii”.
“Fondul de Pensii” a apărut în secolulul al XIX-lea. S-a hotărât atunci, atenție!, ca toți muncitorii, funcționarii etc. – nu detaliem etapele – să plătească o taxă din salariu pentru “Fondul de Pensii”. Acesta investea banii în proprietăți, acțiuni etc, înmulțindu-i. Și din ceea ce rezulta, atunci când omul își înceta lucrul, primea o sumă lunară care “să-i sprijine bătrânețile”.
AȚI FOST ATENȚI? Dacă da, SIGUR vă puneți o întrebare fundamentală: dacă “Fondul de Pensii” a fost creat prin banii dați de salariați pentru pensiile lor viitoare, cum de astăzi pensiile se plătesc din impozitele salariaților activi? Cum de astăzi pensionarii primesc pensiile din banii veniți de la angajați, în loc să le primească din impozitele plătite de ei?
Răspunsul este simplu și în doi pași, dar poate fi simplificat și mai mult sub expresia “Statul (politicienii) ne fură” (pe toți):
1. “Fondul de Pensii” a fost inclus în buget, ca parte a surselor de venit de categorie B amintite mai sus.
2. “Fondul de Pensii” a fost devalizat.
Și, pentru că banii dați de oameni pentru pensia proprie au fost furați, s-a ajuns la situația aberantă și hoțească să fie plătită pensia din banii noilor angajați!
Revenind la BOR, avem aceeași situație.
Proprietățile ortodoxe confiscate în timpul lui Cuza au fost “completate” de cele confiscate în timpul lui Carol I și după, spre a veni apoi o altă confiscare masivă, în timpul comunismului.
ATENȚIE!
BOR a declarat oficial faptul că este gata să renunțe la orice venit de la stat dacă i se restituie proprietățile confiscate abuziv!!
În același timp, statul zis românesc a restituit și restituie altor culte – Biserica Catolică, Biserica Evanghelică etc. – nu doar proprietățile confiscate abuziv, dar și altele, în plus. Inclusiv proprietăți ortodoxe confiscate abuziv de statul austriac sau austro-ungar și date ÎN FOLOSINȚĂ acestor culte. Și pe care, repetăm, statul zis român NU le dă înapoi ortodocșilor, NU le păstrează, ci le dă ÎN PROPRIETATE cultelor respective.
Deci, statul a devalizat “Fondul Bisericesc” și “Fondul de Pensii” și fură bani de la oameni ca să își plătească datoriile.
Statul restituie proprietățile altor culte, dar numai excepțional – și când sunt mici – pe cele ale BOR.
Dar tot statul “restituie” proprietăți uriașe unor pretendenți străini – unguri, austrieci etc. – sau zis români, chiar dacă aceștia nu le-au avut, de fapt, niciodată.
BOR este gata să renunțe la veniturile “Fondului Bisericesc”, devalizat [de catre stat – n.a.] sau nu, dacă, așa cum este LEGAL și MORAL, își reprimește proprietățile confiscate abuziv. Sau măcar o parte semnificativă…
Aceasta este situația istorică pentru care BOR primește, la un salariu de 1.000 de lei pe lună, o parte din impozit ce totalizează cca. 6 lei pe an (da, 6 lei pe an).
Este de observat totodată, că din proprietățile ortodoxe confiscate abuziv statul realizează venituri care pot fi estimate la cca. 20% din PIB (dată fiind economia neagră, subterană, a statului zis românesc, dată fiind capacitatea uriașă de manevră, disimulare și furt a statului, estimările sunt greu de făcut exact). BOR primește maximum 0,1% din buget…
Că așa a hotărât statul!
Pe motiv de “egalitate”.
Este adevărat că majoritatea banilor care merg spre alte culte, dar și spre ONG-urile atee, fundații masonice etc. sunt din impozitele ortodocșilor.
Este adevărat că statul nu a confiscat proprietăți semnificative de la alte culte, iar după 1989 a restituit și ce confiscase.
Dar statul așa a hotărât. […] (articolul integral – la sursa)
Pr. Mihai Andrei Aldea
* * *
● Ziarul Lumina (11 dec.2013): Secularizarea averilor mănăstireşti
Prefacerea social-politică începută în Principatele Române în prima jumătate a secolului al XIX-lea a găsit Biserica Ortodoxă Română, din punct de vedere al proprietăţii eclesiastice, într-o situaţie deosebită. De o parte, bisericile de mir de prin târguri şi sate, oblăduite de preoţi, unele şi cele mai multe fără nici un fel de avere, iar altele, puţine la număr şi mai ales prin oraşe, înzestrate de către evlavioşii creştini cu averi pentru nevoile cultului şi întreţinerea clerului. De cealaltă parte şi de o însemnătate covârşitoare erau mănăstirile şi mitropoliile cu episcopiile. De la începutul domniei lui Cuza, mai toate guvernele Principatelor s-au ocupat îndeaproape de administrarea averilor mănăstireşti şi de raporturile lor cu Statul, ceea ce a prilejuit controverse şi conflicte grave care vor dura de-a lungul întregii domnii a lui Cuza.
Bisericile de prin sate erau clădite, ca în satele de moşneni sau răzeşi, pe pământ răzeşesc şi întreţinute de obştea răzeşilor sau, cum era prin satele boiereşti, zidite de proprietarii de moşii şi întreţinute, cele mai multe, de acei proprietari în mod benevol, din propria lor avere şi fără a li se crea fonduri speciale.
După situaţia lor de dinainte de secularizare, mănăstirile se împărţeau în două mari categorii. Primele, cele cunoscute în general sub numele de mănăstiri neînchinate (pământene). În această categorie intrau mănăstirile şi schiturile mitropoliilor şi episcopiilor; mănăstirile cenovitice, care, după rânduiala pusă de fondatori, îşi administrau bunurile fără control din partea statului sau a eparhiilor; mănăstirile întemeiate de familiile mari şi bogate din ţară cu scop de binefacere (împlinită prin întreţinerea marilor spitale, a azilurilor pentru săraci, împărţirea de ajutoare celor nevoiaşi), puţine la număr, şi a căror administrare era cruţată de tutela statului, fiind încredinţată, chiar prin hrisovul de ctitorire, urmaşilor fondatorilor.
A doua categorie o constituiau mănăstirile închinate patriarhiilor şi Locurilor Sfinte din Orient. Ele au ocupat în Principate o poziţie cu totul excepţională şi măsurile drastice luate împotriva lor la secularizare au fost cu desăvârşire drepte.
Până la Regulamentul Organic nu exista deosebire de tratament, în ceea ce priveşte raporturile cu Statul, între mănăstirile pământene (chinovii) şi cele închinate Locurilor Sfinte (stavropighii). Doar la desemnarea egumenilor erau diferenţe: egumenii chinoviilor erau numiţi de domnitor, la recomandarea mitropolitului ţării, în timp ce ai mănăstirilor închinate erau numiţi după recomandările conducerii mănăstirilor din Orient, unde fuseseră închinate de fondatorii lor. Şi unii, şi alţii aveau drept să dispună de veniturile mănăstirilor, cu precizarea că la trebuinţele Statului erau supuse la contribuţie şi unele, şi altele.
În perioada regulamentară, egumenii mănăstirilor închinate – sprijiniţi şi ajutaţi de Poarta otomană, dar mai ales de Rusia, putere protectoare – s-au sustras sistematic de la îndatoriri, nemaivărsând Vistieriei nici o contribuţie din veniturile lor. Dorinţele exprimate de Adunările Obşteşti ale Principatelor în anii 1837, 1838, 1839 şi 1847 pentru restabilirea drepturilor Statului au rămas fără urmare. Egumenii greci au reuşit să eludeze şi să blocheze toate măsurile restrictive luate contra lor, până ce legea de secularizare din 17 decembrie 1863 a trecut întregul patrimoniu al acestor mănăstiri pe seama Statului.
Mănăstirile chinoviale, în schimb, şi-au îndeplinit regulat îndatoririle. Înainte de Regulamentul Organic, mănăstirile pământene se administrau singure, prin comunitatea lor, sub privegherea episcopilor eparhioţi, supuse însă şi ascultării voievodului ţării, care trăgea de la ele foloase considerabile. Potrivit legilor bizantine şi obiceiului pământului, întotdeauna aceste mănăstiri au avut calitatea de persoane morale şi juridice, deci, în drept de a primi legate şi capabile ca prin reprezentanţii lor să meargă în judecată şi să facă acte cu efecte juridice.
Regulamentul Organic a adus o nouă organizare averilor mănăstireşti, punându-le sub administrarea Logofeţiei Treburilor Bisericeşti, apoi Departamentul Credinţei (Ministerul Cultelor de mai târziu), şi a dispus ca mitropoliile şi episcopiile să contribuie nu numai la cheltuielile Statului, ci şi la „aşezări publice şi pentru faceri de bine“.
Această prevedere a fost pusă în aplicare în Muntenia în anul 1840, când Sfatul Administrativ a hotărât şi domnul a aprobat arendarea moşiilor mitropoliei şi ale episcopiilor, prin licitaţie (mezat), pe termen de 3 ani, cu începere din 1842, sub supravegherea chiriarhilor.
Prin legea din 8 martie 1847 s-a adus o schimbare acestei reglementări, stabilindu-se ca arendarea moşiilor să se facă pe termen de 5 ani, în prezenţa nu numai a chiriarhului, dar şi a logofătului treburilor bisericeşti. Se lăsase pentru întreţinerea soborului aşa-zisele vetre în propriul lor profit. Barbu Ştirbei, în Muntenia, şi Grigore Ghica, în Moldova, pentru a curma abuzul, au dispus arendarea acestor vetre tot de către Departamentul (Logofeţia) Credinţei, prin scoatere la mezat, înscriindu-li-se în buget o compensaţie anuală.
Veniturile tuturor mănăstirilor pământene se vărsau într-o Casă Centrală, cu sediul, mai întâi, la mitropolie, apoi, la Departamentul Credinţei. Din totalul veniturilor, după ce se acopereau cheltuielile specificate în bugetul fiecărei mănăstiri şi se dădea în fiecare an o sumă fixă chiriarhilor pentru întreţinerea lor, restul se repartiza ca ajutor bisericilor fără nici un fel de venit şi pentru plata preoţilor, Casei Şcoalelor pentru cheltuielile seminariilor (de la Bucureşti, Râmnic, Buzău şi Argeş), şi în folosul Caselor făcătoare de bine (cum erau Casa milosteniei şi a cerşetorilor, Casa copiilor sărmani, Spitalul iubirii de oameni etc.), iar o parte se lăsa rezervă. Nici un prisos de venituri nu se putea cheltui fără dezlegarea domnească.
În urma acestei reforme, cu toate abuzurile care se comiteau la arendare, veniturile moşiilor mănăstireşti aproape s-au înzecit. Capitalul acestei Case, care în anul 1845 era de 4.900.782 lei, a crescut treptat şi a ajuns în anul 1857 la 13.000.000 lei vechi. Ceea ce rămânea din această sumă, după acoperirea cheltuielilor, se păstra în casă ca excendent. În anul 1846, excedentul s-a ridicat la însemnata sumă de 4.000.000 lei. Ori de câte ori era nevoie de cheltuieli extraordinare pentru trebuinţele ţării, Vistieria se împrumuta la Casa Centrală. La 1 ianuarie 1858, Vistieria ţării [bugetul de stat – n.a.] datora Casei Centrale suma de 8.136.000 lei.
În Moldova, în 1835, mitropolitul Veniamin Costache a alcătuit un regulament de „ocârmuire a pământeştilor mănăstiri“, conform cu principiile Regulamentului Organic, aprobat de Mihail Gr. Sturdza (1834-1849), prin care moşiile mănăstireşti se arendau pe 3 ani la mitropolie, unde se înfiinţa o Casă Centrală pentru primirea veniturilor. În martie 1844 s-a votat o altă legiuire pentru ocârmuirea veniturilor mănăstirilor pământene, ale mitropoliei şi episcopiilor, care se adunau la Departamentul treburilor bisericeşti, într-o Casă Centrală. Din venituri, parte se dădeau chiriarhilor, iar ce prisosea se împărţea în trei părţi: o parte pentru reparaţia, prin licitaţie, a bisericilor; alta pentru Seminarul de la Socola şi cea din urmă pentru faceri de bine, cheltuieli de administraţie bisericească (hotărnicii etc.). Veniturile acestei Case se ridicau la 3.000.000-4.000.000 lei, care de cele mai multe ori se cheltuiau în întregime. Suma ar fi putut să fie şi în Moldova mai mare de s-ar fi făcut abuzuri mai puţine.
Originea îndepărtată a problemei secularizării este legată de practica unor ctitori de mănăstiri din secolul al XIV-lea în Moldova şi secolul al XVI-lea în Ţara Românească de a le face metocuri uneia dintre patriarhiile de la Ierusalim, Constantinopol, Antiohia sau Alexandria, ca şi marilor mănăstiri de la Muntele Athos sau altor mănăstiri din diferite părţi ale Orientului ortodox. Practica aceasta era considerată de ctitori ca o garanţie pentru continuitatea în îndeplinirea scopurilor sociale sau culturale avute în vedere la ridicarea mănăstirii, indiferent de tulburările sau răsturnările interne care ar fi intervenit. În schimbul acestui gen de asigurări feudale, metocurile cedau o cotă din veniturile lor către instituţiile religioase cărora le fuseseră „închinate“.
Cu timpul, sensul închinării a fost însă denaturat. Au fost uitate legatele iniţiale şi metocurile au început să fie considerate drept „proprietate“ a celor care aveau doar obligaţia de a le ocroti. Drept urmare, metocurile au început să fie privite exclusiv ca izvoare de venituri cât mai mari. O asemenea interpretare nu putea să nu ducă la conflicte cu puterea de stat, conflicte care încep să fie semnalate încă din secolul al XVII-lea.
Instaurarea regimului fanariot – cu rolul important care revenea acum Patriarhiei din Constantinopol şi înaltului cler grec – a înăbuşit timp de un secol conflictul. Nemulţumirile pentru rolul pe care şi-l arogau călugării greci prin identificarea „închinării“ cu „donaţia“, deci cu dobândirea unui drept de proprietate asupra metocului, au izbucnit însă imediat după abolirea regimului fanariot. După 1826, când, prin înţelegerea de la Akkerman, Rusia îşi asumă rolul de proteguitoare a religiei ortodoxe în Imperiul Otoman, relaţiile dintre Principate şi marile instituţii ortodoxe care gospodăreau mănăstiri închinate se complică.
În prima jumătate a secolului XIX s-au făcut diferite propuneri şi s-au luat chiar măsuri pentru îndreptarea acestei stări de lucruri, însă fără rezultat, deoarece călugării greci se bucurau de sprijinul permanent al Rusiei, care în politica ei în Balcani avea nevoie de sprijinul şi simpatia acestora.
Datorită tactului politic al generalului Pavel Kiseleff, s-au căutat prin Regulamentul Organic unele formule de armonizare, cu prevederi mai clare în Ţara Românească şi mai ambigue în Moldova.
O înţelegere reală era însă imposibilă datorită poziţiei patriarhiilor din Constantinopol, Antiohia, Ierusalim şi Alexandria, care susţineau cu tărie că mănăstirile sunt averi ale Sfintelor Locuri şi că numai ele pot face cu acele averi orice vor voi, neavând a da seama nimănui; că nu cunosc alte îndatoriri, afară de acele care se ating de slujba dumnezeiască în biserica fiecărei mănăstiri.
Preocupate să încaseze venituri cât mai mari, lavrele de la Athos şi din Orientul Mijlociu uită cu totul de obligaţiile sociale care motivaseră odinioară scutirea mănăstirilor „închinate“ de unele sarcini. În plus, în loc de a contribui la veniturile Vistieriei, mănăstirile solicitau mereu amânări sau chiar scutiri de la obligaţia de a vărsa Statului un sfert din veniturile lor, obligaţie legiferată prin Regulamentul Organic.
Iniţial, guvernele lui Cuza au încercat soluţii amiabile cu patriarhiile, tocmai pentru a nu complica relaţiile cu puterile garante într-un moment în care obiectivul principal al politicii externe era recunoaşterea internaţională a dublei alegeri. Totuşi, încă din vara anului 1859, situaţia mănăstirilor închinate a început să fie agitată pe plan internaţional de călugării greci. Sigure de sprijinul marilor puteri (Rusia, Austria, Turcia, Anglia), patriarhiile ortodoxe din Imperiul Otoman vor căuta să transforme divergenţele cu Statul român în conflict internaţional. Cuza a aplicat, însă, o politică abilă pentru a obţine, pas cu pas, o soluţie naţională în problema mănăstirilor închinate.
În mai 1862, din dispoziţia lui Cuza, patriarhiile sunt invitate în mod oficial să-şi trimită delegaţii la Bucureşti spre a se găsi o soluţie, ceea ce patriarhii refuză sub diferite pretexte, refuz anticipat de altfel de către autorităţile române, despre care Poarta a fost imediat informată.
Din noiembrie 1862, cu sprijinul lui Cuza, care îşi consolidase între timp poziţia internaţională, Guvernul N. Kretzulescu adoptă măsuri în lanţ împotriva mănăstirilor închinate şi a egumenilor greci: punerea sub sechestru a tuturor veniturilor realizate din arendarea moşiilor şi păstrarea lor în Casa statului; înscrierea veniturilor obţinute de mănăstiri din arende în bugetul statului; efectuarea slujbelor religioase exclusiv în limba română prin eliminarea limbii greceşti; destituirea egumenilor care nu se supuneau hotărârilor Guvernului; obligaţia mănăstirilor de a întocmi bugete de cheltuieli pe baza cărora se puteau elibera din Casa statului sumele trebuitoare întreţinerii mănăstirilor; trecerea atribuţiei de arendare a moşiilor mănăstireşti pe seama Guvernului.
La 18 iunie 1863, pe baza unui raport al lui Alexandru Odobescu, pe atunci ministru ad-interim al Cultelor, s-a dat un nou ordin domnesc, prin care se dispunea inventarierea obiectelor de preţ şi a documentelor din mănăstirile închinate, urmând ca obiectele necesare la săvârşirea slujbelor să fie puse sub supravegherea protopopilor sau a organelor locale de stat, iar cele care nu erau folosite la slujbe, precum şi documentele, să fie depuse la mănăstirile Văcăreşti (Bucureşti) şi Golia (Iaşi), sub pază militară.
Asemenea măsuri nu puteau să nu provoace furtuni la Constantinopol şi presiuni asupra Principatelor din partea puterii suzerane şi unora dintre puterile garante. Însă Cuza şi miniştrii săi nu înţelegeau să se oprească de pe drumul pe care porniseră, considerând secularizarea mănăstirilor închinate o necesitate cu caracter strict intern, aşa cum se întâmplase peste tot în Europa.
În şedinţa Adunării din 13/25 decembrie 1863, M. Kogălniceanu a prezentat Mesajul Domnesc prin care se înainta forului legislativ al ţării proiectul de lege pentru secularizarea averilor mănăstireşti. Proiectul de lege a fost votat la 17/29 decembrie 1863, cu 97 de voturi pentru şi 3 împotrivă.
Legea secularizării, promulgată imediat de Cuza, prin Decretul Domnesc nr. 1251 din 17 decembrie 1863, stabilea că „toate averile mănăstireşti din România sunt şi rămân averi ale statului“, care va înscrie între veniturile ordinare ale bugetului său veniturile acestor averi şi va aloca „Locurilor Sfinte către care erau închinate unele din mănăstirile pământene“ o sumă de maximum 82 de milioane lei, la „cursul de la Constantinopol, odată pentru totdeauna, cuprinzându-se în această sumă şi 31 de milioane lei ce Locurile Sfinte datoresc Ţării Româneşti după stipulaţiuni anterioare“, la care se adăugau 10 milioane lei pentru fondarea unei şcoli şi a unui spital pentru creştini. Guvernul urma sa ia înapoi de la egumenii greci ornamentele, cărţile şi vasele sacre, cu care pietatea strămoşilor noştri înzestrase aceste aşezăminte, precum şi documentele ce au fost încredinţate egumenilor, conform cu inventarele ce se găseau în arhivele ţării.
Prin Legea secularizării din 1863 a intrat în patrimoniul statului român 25% din teritoriul ţării (25,26% în Muntenia şi 22,31% în Moldova), cuprinzând întinse şi valoroase domenii agricole şi forestiere.
Recunoaşterea internaţională a actului secularizării a avut loc la 2 mai 1864, la Conferinţa ambasadorilor de la Constantinopol. După conferinţă a fost instituită o Casă specială, prin intermediul căreia Guvernul român urma să plătească despăgubirile către Locurile Sfinte, precum şi o comisie care să stabilească lista proprietăţilor mănăstireşti cu toate veniturile şi datoriile pe care le aveau. Spre surprinderea tuturor, călugării greci au încercat să zădărnicească lucrările conferinţei, refuzând să prezinte actele de proprietate.
Între timp, Guvernul român a ridicat suma oferită Locurilor Sfinte la 102.000.000 lei (piaştri), apoi la 150.000.000 lei, contractând chiar un împrumut la o bancă din Constantinopol. Însă călugării greci n-au consimţit nici acum, cerând o despăgubire de 200.000.000 piaştri. Până la urmă, reprezentanţii puterilor străine n-au mai intervenit în favoarea grecilor, iar Guvernul român nu a mai plătit nimic, considerând chestiunea închisă. Astfel, moşiile mănăstirilor închinate au rămas în proprietatea Statului român fără să plătească vreo despăgubire.
Legea, în principiu, secularizează averea tuturor mănăstirilor şi aşezămintelor bisericeşti monastice de orice categorie. Articolul 1 al legii se exprimă în termeni foarte largi: „Toate averile mănăstireşti din România sunt şi rămân ale Statului“.
Nu este nici un articol măcar prin care să se indice, cât de concis, ce anume atitudine adoptă Statul faţă de averile mănăstirilor neînchinate (pământene). Tăcerea aceasta se explică prin faptul că regimul acestor averi fusese determinat cu mult înainte de 1863, prin măsurile luate începând încă de pe la 1831. Noua lege nu mai produce nici un efect pentru averile mănăstirilor neînchinate, cel mult dacă vom admite că ratifică ceea ce, de fapt, era (demult) deja împlinit.
După interpretarea largă care s-a dat articolului 1 al legii: „Toate averile mănăstireşti din România sunt şi rămân ale Statului“, urmează, negreşit, că în România n-a rămas nici o avere a vreunei mănăstiri, de orice categorie ar fi, care să nu fi fost secularizată. Totuşi, împotriva prevederilor articolului 1 al legii, au rămas mănăstiri nesecularizate, puţine e drept, dar au rămas. Exemplu: Sfântul Spiridon din Iaşi, Colţea, Aşezămintele Brâncoveneşti din Bucureşti. Cum se explică aceste excepţii pe care legea nu le prevede? În momentul adoptării legii de secularizare ele se aflau sub gestiunea organelor instituite prin actele de fondare, încât ea nu s-a aplicat acestei categorii de averi.
Nota:
– Prin reforma lui Cuza din 1863 au fost secularizate 75 de manastiri “inchinate” grecilor, 44 din Tara Romaneasca si 31 din Moldova, toate detinand pana atunci 560 de mosii. Dintre aceste mosii, multe au fost folosite pentru improprietarirea taranilor, in cadrul “Reformei agrare”.
– Secularizarea averilor manastiresti nu a tinut cont de faptele istorice semnificative ale trecutului, astfel incat, o seama de manastiri ortodoxe din Sfantul Munte Athos au fost lipsite de mosii si terenuri primite in dar de la domnitori precum Sfantul Stefan cel Mare si Mihai Viteazul.
– Exista voci care sustin ca la data intrarii in vigoare a legii secularizarii averilor manastiresti (1863) nu ar fi existat Biserca Ortodoxa Romana (ca Biserica autocefala, adica independenta administrativ, organizatoric de Patriarhia Constantinopolului). Chiar daca nu era autocefala, Biserica a functionat prin mitropoliile autonome ale Munteniei si Moldovei, care au fost constituite odata cu intemeierea celor doua provincii romanesti – cea a Tarii Romanesti (Ungrovlahiei), recunoscuta de Constantinopol la data de 1 mai 1359, fiind prima oara condusa de mitropolitul Iachint de Vicina, si cea a Moldovei, recunoscuta in anul 1401 si condusa de mitropolitul Iosif Muşat, avand sediul la Rădăuţi). Unirea acestor doua mitropolii a venit odata cu unirea principatelor Moldovei si Tarii Romanesti, iar la începutul anului 1864, s-a elaborat un proiect de lege privind unirea şi organizarea bisericească, in care se stipula „Biserica Ortodoxă Română este şi rămâne independentă de orice autoritate bisericească străină“, lege promulgata la 6 dec. 1864 (Decretul organic 1703 sau Legea Sinodala). Prin aceasta s-a constituit Sinodul unit al Bisericilor din Moldova şi Ţara Românească. Legea organica a fost votată in 1872 (unde nu se mai mentiona in mod expres autocefalia, dar apare menţionată in trei articole din lege). Autocefalia Bisericii ortodoxe romane a fost recunoscuta oficial in 1885 de catre Patriarhia Ecumenica din Costantinopol.
9th December 2015 - 11:04 pm | postat de admin | Categorii: Actualitate | Tags: averea BOR, BOR, Pr. Mihai Andrei Aldea