▪ Să nu adormi cu mintea obosită, în duşmănie pe cineva.
▪ Prilejurile [ispitele] sunt de mai multe feluri: de la diavol, de la fire şi îngăduite de Dumnezeu. Le deosebim:
– Când sunt de la diavol, simţim tulburare.
– Când sunt de la fire, ne apărăm.
– Când sunt îngăduite de Dumnezeu, simţim o pace, bucurie, mulţumire.
▪ Să vă învăţaţi să vorbiţi puţin şi esenţial.
▪ Aşa să fie vorba între voi: ca la rugăciune.
▪ Decât ceartă mai bine pagubă.
▪ Ajungi la bătrâneţe şi puterile scad şi te trezeşti că n-ai adunat nimic.
▪ Pentru valoarea mântuirii nici o suferinţă nu e imposibilă aici pe pământ, numai şi numai să poţi câştiga mântuirea.
▪ Dumnezeu iubeşte Ţara Românească şi pe ea vrea să o spele întâi de păcate.
▪ Nu plecaţi din ţară că ţara noastră are destinul ei şi va da cei mai mulţi mucenici.
▪ Să vă rugaţi să nu vină şi peste voi necazurile care vin peste oameni, că vor veni vremuri foarte grele.
▪ Să nu credeţi că voi n-o să răbdaţi foame.
▪ Să vă pregătiţi pentru martiraj.
▪ În rugăciunea „Tatăl nostru”, „şi nu ne duce pe noi în ispită” se referă la ispita lepădării de Dumnezeu.
▪ Prin încercări se spală menajarea de sine. Când eşti asuprit, răstignit pe nedrept, să te bucuri.
▪ Unde ne merge bine, acolo nu sporim; unde-i mai greu, acolo te curăţeşti mai sigur; acolo unde nu eşti cioplit, eşti un necioplit.
▪ Să vă aşteptaţi la întâmplări venite din senin. Că nu tu întrebare, nu tu ascultare, nu tu nimic din cele ale căii acesteia.
▪ Să nu ai nici un amestec cu ai tăi, ca să nu se răcească în inima ta dragostea de Dumnezeu.
▪ Aşa cum ne purtăm cu aproapele, tot aşa se va purta Dumnezeu cu noi.
▪ Nu greşelile altora ne scot din răbdări, ci puţina noastră răbdare; ne cheltuie şi răbdarea pe care o mai avem.
▪ Pe călugări îi bagă în iad nimicurile.
▪ De câte ori încetezi lucrarea cea bună a sufletului, seamănă a lene.
▪ Ascultarea care mi se dă, aceasta este voia mea.
▪ Rugăciunea e alimentată de citirea Sfintei Scripturi şi învăţătura de credinţă.
▪ Omul necurăţat de patimi nu poate să priceapă adevărurile de credinţă.
▪ Citirea cu socoteală a dumnezeieştilor Scripturi, aprinde şi hrăneşte sufletul cu gândurile lui Dumnezeu, care nu sunt ca gândurile omului.
▪ Cine se leapădă de sine măcar de atâtea ori cât vin prilejurile [ispitele] pe zi, în chip sincer şi cu convingere, capătă nu numai sporire a puterilor sufleteşti, ci însuşirile lui sufleteşti încep să semene cu ale lui Iisus. Nu mai umblă cu candela stinsă.
▪ Noi să ne îmbogăţim în Dumnezeu, cugetându-L, iubindu-L, împărtăşindu-ne cu El, silindu-ne a gândi şi a iubi ca El, în toate împrejurările vieţii. Iată adevărată bogăţie care nu se va lua de la noi. Adevărata creştere spirituală e să-ţi cunoşti neputinţele şi să te lupţi cu ele.
▪ Singura neputinţă pe care ţi-o iartă Dumnezeu este aceea de a nu putea intra prin uşile închise.
▪ În cartea vieţii te scriu mai ales faptele pe care le-ai făcut plângând.
▪ Fericit este acela care, zilnic fiind ocărât şi defăimat pentru Dumnezeu, se sileşte spre răbdare; el va dănţui cu mucenicii, cu îndrăzneală va vorbi şi cu îngerii.
▪ Omul învaţă 6 ani ca să vorbească şi 60 de ani trebuie să înveţe ca să tacă.
▪ Ascultarea mai mult de Dumnezeu decât de oameni.
▪ Să cultivăm energia voinţei.
▪ Cuvintele noastre sunt fiinţe vii şi ne însoţesc până la judecata din urmă, cu calitatea cu care au fost spuse, cu valoarea creştină sau necreştină.
▪ Să ne preocupe tăcerea. Pălmuirile întinăciunilor să ne menţină în stare de umilinţă şi smerenie.
▪ Să-L iubim pe Mântuitorul mai mult decât orice.
▪ Destinul nostru e colosal de înalt: îndumnezeirea.
▪ Prin supărări, tulburări, ceartă, iuţeală, se pierde o energie bună din noi. Prin dragostea de Dumnezeu se adună o energie foarte binefăcătoare care înlătură şi bolile, iar când se pierde dragostea lui Dumnezeu (energia) apar bolile.
▪ Îngerul păzitor de la botez este păzitorul legilor dumnezeieşti, pe care omul trebuie să le îndeplinească.
▪ Nu împrumuta celui rău mintea, ochii, gândurile, nu da degetul că îţi ia mâna toată.
▪ Numai în Duhul Sfânt poate fi obşte unită. Duhurile au magnetism, cei ce se aseamănă se adună. Scopul creştinului este dobândirea Duhului Sfânt. Trebuie să stai în prezenţa chipului Domnului Hristos din tine, şi în mod sigur aveţi ceva foarte bun în voi. Daţi ajutor acestui element în care existăm, trăim şi suntem. Dacă nu iubeşti, urăşti, critici, tragi sforile. Satana luptă continuu cu legea lui Dumnezeu din inima ta şi îţi îndreaptă iubirea către tine, iubirea de sine şi ajungem până a urî pe Dumnezeu, căci eul e ateu. Nu te poţi lua „la trântă” cu el [cu eul] fără „Doamne Iisuse…”, şi nu poţi zice „Doamne Iisuse…” câtă vreme nu eşti sub ascultarea cuiva.
▪ Faceţi măcar 100 de metanii pe zi că vă dă sănătate sufletească şi trupească.
▪ Când îţi aduci aminte de Dumnezeu înmulţeşte rugăciunea, ca atunci când Îl vei uita, Dumnezeu să-şi aducă aminte de tine.
▪ Dacă uiţi să zici “Doamne Iisuse…”, zi: Doamne, nu uita de mine cum uit eu de Tine.
▪ Focul sfârşitului va arde totul, numai bunurile spirituale nu. Ce ai pus tu pe mintea ta, cunoştinţele, îmbrăcămintea minţii, nevoinţele, ostenelile, te însoţesc dincolo.
▪ Eu vă ajut cu smerenia, căci ea are toate darurile. Smerenia e dulama lui Dumnezeu.
▪ Uscăciunea sufletească nu e deznădejde, ci e una din nevoinţele cele fără de voie, care mai mult spală sufletul decât ostenelile cele de voie.
▪ Prin nimic nu ne întâlnim mai mult cu mila lui Dumnezeu ca în rugăciunea făcută din durere pentru alţii.
▪ Cel mai frumos dar pe care-l putem face lui Dumnezeu e să ne dăruim Lui, pe noi înşine, pe viaţă. Dumnezeu primeşte şi îmbrăţişează, apără şi întăreşte un asemenea dar.
▪ Acela a cărui inimă s-a făcut una cu Dumnezeu, stă în faţa oamenilor ca o floare supremă a umanităţii.
▪ Răbdarea răului, iertarea fraţilor şi rugăciunea în ascuns, au putere înaintea lui Dumnezeu.
▪ Dacă sufletele părăsesc râvna, atunci şi Duhul lui Dumnezeu care le-a fost dat se depărtează.
▪ Patimile şi faptele [rele] nu scad decât numai când dobândeşti o atenţie neîncetată la tot ce gândeşti. Gândul să ştim să-l măturăm, dacă e de măturat, dacă nu, să-l ajutăm.
▪ Mare meşter e vicleanul, până şi în poruncile lui Dumnezeu se ascunde.
▪ Ca să scapi de uriaşul minţii (de uitare) trebuie să citeşti până la istovire.
▪ Nu primeşti ocara, pierzi mântuirea şi devii jucăria lui sarsailă.
▪ Lucrul cel mai de folos începătorilor este ocara, că dacă eşti umilit, nu te mândreşti.
▪ Pe Duhul Sfânt îl dobândim prin câştigarea prilejurilor [invingerea ispitelor], iar când răspundem înapoi celui ce te ocărăşte, suntem de partea celui rău şi nu a Duhului Sfânt.
▪ Feriţi-vă de limbajul vulgar, obişnuiţi-vă cu limbajul cărţilor sfinte. Trebuie curăţată mintea, că limba altfel nu se curăţeşte.
▪ Răbdând canonul şi zicând: “aşa îmi trebuie”, aşa mi se iartă păcatele.
▪ Să nu răspunzi cu înţepături, coarne, copite, a nu te apăra, să-ţi îmblânzeşti câinele.
▪ Ori de câte ori te mândreşti, te aperi şi nu eşti smerit, te atacă şi te pedepseşte vrăjmaşul nocturn, dar cu voia lui Dumnezeu.
▪ Cei ce ne critică sunt mai aproape de adevăr decât cei ce ne laudă. Îngăduie Dumnezeu să-ţi auzi păcatele tale cele cu mintea. De o ocară nu te speli apărându-te, ci însuşindu-ţi-o.
▪ Pe vârful limbii călăreşte satana.
▪ Aşa să fie vorba între voi ca la rugăciune. Prin unire se măresc lucrurile mici, prin vrajbă se prăpădesc şi cele mari.
▪ Luaţi aminte: orânduiala de sine în mănăstirea de obşte e neorânduială.
▪ Nu cedezi la voia ta şi aşa pierzi vremea şi cu ea mântuirea.
▪ Aşa de atenţi trebuie să fim cu sufletul nostru, ca şi când am locui în casă cu un şarpe, că aşa şi este.
▪ Cine nu iubeşte certarea, n-are minte.
▪ Când ai vreo ispită nu sta posomorât, că nu e bine. Posomoreala adânceşte ispita şi gândul tot la ea. Fii senin şi nu te lăsa dus în ispită. Ispita nu vine la întâmplare, ci după pofta ta.
Sursa: Revista Atitudini nr.4
29th November 2014 - 11:18 pm | postat de admin | Categorii: Cuvinte de invatatura, Par. Arsenie Boca, Sfaturi duhovnicesti
Doamne ajuta!
Va rog, ascultati cu multa atentie aici:
(…)
@Luci,
Nu voi publica pe site acest gen de materiale, nu sunt de acord cu ceea ce se spune acolo (recunosc vocea parintelui Anitulesei), consider ca sunt multe rastalmaciri si scoateri din context. Cred ca o sa public un articol pe tema asta dupa Pasti, desi n-as fi vrut sa fac cunoscuta aceasta sminteala.
Atunci, nu publicati nici acest material, dar spre folosul dvs ascultati-l.
(…)
Si,daca nu e suficient, ascultati-i pe pr Ioanichie Balan si pe pr Arsenie Papacioc:
(…)
Omule bun, nu ajuta la nimic ascunderea adevarului. Poate sa duca insa la idolatrie, caderea din dreapta credinta si pedagogia divina: razboiul. In rest, Paste luminat va doresc!
@Luci,
Tocmai, ca nu prea e vorba de adevar acolo, ci de niste interpretari gresite si scoateri din context. Am ascultat cu atentie argumentele, si am citit si eu cartile respective. E totusi trist ca nici macar in Postul mare nu ne oprim din aceasta campanie impotriva parintelui. Nu inteleg ravna aceasta in denigrarea parintelui Arsenie si o consider nejustificata, mai ales ca argumentele sunt tare subtiri, iar cartile scrise de parinte sunt foarte bine scrise, cuvinte pline de intelepciune si in duh ortodox (ca sa zici ca ar fi vreun pericol pt. credinciosi increderea in parinte).
Inregistrarea cu p. Ioanichie Balan este eminamente o barfa (inregistrata probabil de Securitate), dealtfel unele dintre cele care spun acolo impotriva parintelui sunt vadite ca neadevarate – precum cea referitoare la reincarnare (stiut fiind din toate lucrarile parintelui ca acesta nu doar ca nu sustine teoria reincarnarii, dar aduce si excelente argumente impotriva acestei teorii). Si aceasta, si barfa referitoare la Maica Zamfira, si altele se numara printre zvonurile raspandite de Securitate (precum interesul privind practicie orientale, ideea reincarnarii, pentru a-i crea renume de eretic dar si de desfranat etc. avand ca scop scaderea increderii credinciosilor in parinte. Se poate verifica acest lucru in notele din dosarul acestuia intocmit de securisti de la C.N.S.A.S.
http://www.librariasophia.ro/carti-Parintele-Arsenie-Boca-in-arhivele-securitatii-Opis-de-documente-Vol-1-Bichir-Florian;-Petrasciuc-Romeo;-Toderel-Raluc-so-10884.html
Aceaste argumente sunt preluate si sustinute si in materialele acestea video, unde (cu sau fara intentie) se continua lucrarea de denigrare Securitatii impotriva parintelui. Daca ar fi fost un demers onest nu s-ar fi preluat din zvonistica lor, legitimand niste minciuni. In ceea ce priveste barfele, acestea raman barfe, nefiind dovedite. Marturiile celor care l-au cunoscut, daca sunt preluate dintr-o singura sursa, iarasi nu pot fi luate drept adevar. Cine ne poate asigura ca X sau Y a fost sincer?
Cat priveste asa-zisa “idolatrie” facand referire la respectul si cinstea adusa de credinciosi acestui parinte, consider ca este o manipulare de termeni. N-am auzit ca in crestinism, cinstea acordata vreunui parinte sau sfant sa fie luata drept idolatrie, intrucat parintii crestini sunt cinstiti in ideea ca sunt purtatori de Hristos, de Har al lui Dumnezeu si slujitori ai Domnului, pt. ca acestia nu au vorbit in numele lor, ci faptele si minunile lor sunt facute in numele lui Hristos. Lumea asa i-a cunoscut, si de aceea ii cinsteste si se roaga lor, inclusiv dupa moartea lor trupeasca, ca unor mijlocitori la tronul lui Dumnezeu pentru noi, nu ca unor dumnezei. Deci, mai multa atentie la felul in care judecam unele lucruri si la mesajele pe care le raspandim.
“36. Va spun ca pentru orice cuvant desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteala in ziua judecatii.
37. Caci din cuvintele tale vei fi gasit drept, si din cuvintele tale vei fi osandit.”
(Matei cap.12)
Din cele de mai sus putem intelege ca acesti preoti Ioanichie Balan si Arsenie Papacioc erau in cardasie cu securitatea, daca au facut aceasta barfa, au avut o intentie vadita.
La fel se poate spune si despre celalalt Anitulesei, care in toate materialele, are un aer de superioritate , vrea sa arate ca el ii sfatuieste corect pe cei ce-l asculta.
Acuzatiile aduse Par. Arsenie Boca sunt false, neintemeiate, dar ce credibilitate au cei care se dedau la asemenea barfe?
Daca Arsenie Papacioc a facut asemenea barfe, e cam clar ce hram purta si cata incredere se poate avea in persoana sa sub toate aspectele…
Eu nu vad o asa mare problema barfa, problema mare cred ca sunt cei care barfesc, despre asta e bine sa se vorbeasca mai mult.
Daca au adus acuzatii false, sunt niste nimicuri care au aterizat in ortodoxie.
@sorin,
Nu, nici vorba. Au fost inregistrati fara stirea lor. Barfa in mediul ortodox e ceva rusinos, de regula se evita, dar aici a fost o ispita. Pana si duhovnici imbunatatiti mai cad uneori in greseala judecatii, exista si aici resentimente, false perceptii, suparari (probabil amplificate mult si de zvonurile raspandite de securisti?). Pe de alta parte, unii parinti e posibil sa spuna unele lucruri sau se poarta in mod intentionat smintitor (ma refer la p. Boca) pentru ca sa nu fie cinstiti de ceilalti (conform cuvaantului Evangheliei “Vai voua cand toti oamenii va vor vorbi de bine”), precum cum gasim si in unele vieti descrise in Pateric. De aceea nu e bine sa judecam, pt. ca uneori se intampla sa gresim.
Nu, nu gandi asa. Cel care povesteste despre p. Boca este parintele Ioanichie, nu ca acesta nu ar fi vrednic de cinstire, ca a fost un parinte bun, dar cum spuneam mai sus, si parintii buni pot avea caderi uneori, asta nu le anuleaza virtutiile si nevointele. Asta daca inregistrarea e reala, caci sunt voci care sustin ca ar fi un fals.
Multumesc pentru lamurire si explicatii.
Hristos a inviat!
Am asteptat sa treaca Saptamana Luminata ca sa pot sa va scriu din nou,in duh de pace, evitand astfel chiar si cea mai mica intentie de a polemiza pe acest argument.Eu nu polemizez,pentru mine lucrurile sunt limpezi.
Sunt convins ca cine cauta cu SINCERITATE ADEVARUL, Dumnezeu Insusi il va lumina ca sa-l gaseasca.Dar, precum spuneam, este nevoie de o dorinta sincera.
Ceea ce ma cutremura este gandul ca la iesirea noastra din aceasta lume va trebui sa trecem prin vamile vazduhului si, dupa cum stiti, ultima si cea mai fierbinte vama este cea a dreptei credinte.Da. Vom fi judecati la aceasta vama cum am pastrat in toate zilele vietii noastre sfanta si dreapta credinta.Doar gandul ca as fi putut gresi macar o singura data imi da fiori. Cati dintre noi, cei botezati ortodox, o vom trece cu bine?
Pace si mantuire va doresc tuturor!
Frați ortodocși, întâmplător am aflat accesând pe cei care m-au accesat pe mine, pe cine credeți? Pe cel care a postat dialogul (fără video) dintre părinții Arsenie Papacioc și Ioanichie Bălan despre așa-zisa înșelare a părintelui Arsenie Boca (dialog trucat și fals): cristirg, care este administatorul blogului ortodoxiasingurabisericaadevarata
https://ortodoxiasingurabisericaadevaratadpress.com. (accesând http://www.crestinortodox.ro/forum, unde este Senior Member din 26.06.2014)
Ce am observat deja: A postat și dânsul articolul fratelui saccsiv despre părintele Nifon de la Mănăstirea Prislop. Iar la blogroll îi are firește pe:
Invitaţie la Ortodoxie
Bine aţi venit…
Bucovina Profundă
ORTODOXIA CATHOLICA – blog ortodox al parintelui Matei Vulcanescu
Ortodoxie Traditionalista si Teologie Patristica
Ultimul blog știm că este al lui Andrei Dinu. Dar de ce ,,Bucovina Profundă”? Oare pentru informare?… Asta mie îmi dovedește că ,,cristirg” a conlucrat în prealabil cu Matei Vulcănescu și Andrei Dinu, pe care îi are la loc de cinste. În plus, la comentarii pe blog îl regăsim firește și pe preotul Marian Tudor, care se semnează: preot-duhovnic, duhovnic, adevărul hristic, posibil și preotortodox… Adică toată trupa, toată artileria grea alăturată preotului Gheorghe Anițulesei și monahului Antim de la Mănăstirea Bistrița… Toți fiind denigratori și hulitori ai părintelui Arsenie Boca și cu o atitudine pro-cipuri…
UN EXEMPLU DE COMENTARIU ÎN FAVOAREA PREOȚILOR CARE SLUJESC ȘI PE LA REUNIUNILE MASONICE (!):
preotortodox says: September 19, 2014 at 6:54 am
http://saccsiv.wordpress.com/2014/09/19/bor-mai-are-succesiune-apostolica-ce-i-a-raspuns-parintele-adrian-fageteanu-lui-danion-vasile-ce-mi-a-spus-parintele-justin-parvu-ce-zice-ioan-vladuca/
Este Har, si va fi pana in momentul Parusiei. Ceea ce nu inteleg eu, este problema mirenilor. Preotii buni au arhiereu bun, iar mirenii buni au duhovnici buni. Mirenii nu au treaba arhiereului. Preotii buni se ingrijesc de aceasta. Si un arhiereu care merge lunar in loja masonica, este unul valid. Mitropolitul Serafim de Pireu, spunea ca slujitorul care merge in masonerie se aseamana cu cel ce trece la o secta sau la paganism. Cel ce a fost botezat-ortodox sau a fost si hirotonit-ortodox atunci cand revine dintr-o secta, inapoi in ortodoxie, nu mai este rebotezat sau rehirotonit ci doar remiruns si spovedit. In astfel de conditie, exista o scapare totdeauna: stim noi ca arhiereul care vine seara de la loja masonica, nu este remiruns de un preot al sau? Stim noi ca nu plange si nu se spovedeste dupa remirungere? Asadar, hirotonia pe care o savarseste el a doua zi, este intru totul valida! Fiti pe pace! Exista Harul succesiunii apostolice pana in ziua Parusiei.
https://raduiacoboaie.wordpress.com/2015/04/19/cine-sunt-cei-care-il-prigonesc-pe-sfantul-arsenie-boca-si-ce-se-intampla-cu-preotii-si-mirenii-ortodocsi
ANALIZAȚI CE SPUNE O HULITOARE A PĂRINTELUI ARSENIE BOCA PE BLOGUL SACCSIV LA ARTICOLUL ,,PREOT: „D-na, trebuie sa stiti ca si ortodocsii si catolicii se mantuie!”:
maria said, on iulie 9, 2015 at 1:20 am
Frate Vasile,nu e de de mirare si nu e singurul care raspindeste asemenea hule impotriva lui Dumnezeu,sant zeci,poate sute de preoti ca el….am intalnit si profesori universitari(nu dau nume ca nu e bine)raspindind tot felul de hule….
Pentru o buna perioada acum eu m-am retras acasa,si am fost in pelerinaj la mai multe Manastiri,printre care si Manastirea Sihla,unde am ajuns si la pesterea Sfintei Teodora,unde nu fusesesm nicodata,si am ramas profund impresionata de viata acestei Sfinte pe care o stiam putin,insa am ramas „socata”si in acelasi timp indurereata,ca pe patul Sfintei Teodora,era Sfanta icoana a Sfintei,si ce sa crezi?pe icoana Sfintei intr-un colt era poza pr Arsene Boca….m-am socat si in acelasi timp am zis „oare cum ingaduie Sfanta acest lucru si nu spune si ea precum Sf Parascheva? ” cineva,a fost îngropat aproape de Cuvioasa; dar ea n-a vrut a-l suferi, prea viteaza; ci oarecăruia din bărbaţii sfinţi arătîndu-i-se în vis i-a zis: „Ridică trupul acesta şi-l îndepărtează că roabă a lui Hristos fiind, nu pot suferi întunericul şi necurăţia”.
Oare de ce Sf Teodora Ingaduie sa stea Arsene Boca linga ea? nici un Sfant nu a fost vrednic sa fie alturi de ea,decat Arsene Boca?e plin fratilor de Arsene Boca,pe unde te duci si pe unde te intorci numai Arsene Boca vezi,in asa hal a invadat…sant pline pangarele cu Arsene Boca.
Am fost la Agapia la parastasul pr Nicodim Mandita,si acolo sant pangarele pline de Arsene Boca,si iar ma intreb cu durere?oare pr Nicodim care a urmat dreapta credinta, ingaduie sa stea un inselat(care a strambat in asa hal credinta aducand atata dezbinare intre crestini)in acele pangare unde Sfintia sa a slujit?….nu mai spun,multime de preoti sant care fac pelerinaje si duc oamenii la Arsene B….etc
Era cineva care vindea obiecte”Arsene Boca”cineva ii atrage atentia ca nu sant bune,la care el raspunde”stiu dar astea se vand mai bine”
Dupa ce m-am amarat de fotografia pr Arsene,cand am coborat jos,de la pestera Sfintei Teodora,in poarta manastirii Sihla un calugar care era si la pangar,celor care intrau pe poarta le dadea cate un indreptar de spovedanie a pr Nicodim Mandita si o brosura mica care nu am vazut bine,ceva cu pravila….de Arsene Boca,acestea le scotea de sub sutana din san ,si nu dadea la toti.
L-am atentionat pe acel calugar ce mare greseala face,argumentand si spunandu-i o parte din ratacirile pr Arsene care pe toate mi le-a combatut cu minciunile lui dracesti si atunci ce sa mai asteptam fratilor lumina?de la cine?e greu de noi!!!…..
Apoi am fost la o alta manastire unde l-am vazut pictat pe Arsene Boca printre Sfinti,atentionandu-l pe acel calugar,si argumentand cu dovezi,imi spune f.furios:”ai citit pe Sf.Siluan?…ca nu am acum cartea aici ca sa-ti dau cu ea in cap ca sa vezi,ce scrie acolo”….halal smerenie are acest calugar si multi ca el sant…..el ca si multi altii,nega toate scrierile ca nu sant invataturile lui,ci a altora…..care au inteles gresit cele ce a spus el.
Am o copila care anul trecut a trecut la catolici.M-am opus cat am putut acestei casatorii,la sfatul duhovnicului nu am fost nici la nunta ei.Insa inainte de nunta m-am dus la protopopul din parohia care fac parte(e celebru,dar parintele meu duhovnic m-a sfatuit sa nu dau nume),spunandu-i durerea mea,cum ca fata mea urmeaza sa treaca la catolici la care ,mi-a zis sa-i las in pace….si eu am spus?cum?!!sa treaca la catolici?!!!si mi-a raspuns:”daaa!”…apoi,preotul de la mine din sat a incurajat-o pe mama sa se duca la nunta,ca nu e nici o problema ca „doar bisericile noastre sant surori si ca noi santem aproape uniti”….cand am ajuns acum acasa,m-am dus direct la el ,si m-am luat de el,……am avut multime de dispute,cu el,printre care spune”nu stim noi care credinta e dreapta ca si catolicii afirma la fel”…va imaginati ce hula poate sa spuna?adica sa se indoiasca ca ortodoxia e dreapta credinta?pai spun Sfintii ca cel ce se indoieste de credinta lui ca e dreapta,e aproape de lepadare”…..apoi,imi spune…”ca pina la Dumnezeu te mananca Sfintii”…..apoi,”ca doar si catolicii au sfinti”…..apoi”ca ce vina are catolicul ca s-a nascut catolic?….si ca acum ce sa faca?sa se desparta?” ….adica,sa traiasca cununati la catolici,fara sa stie ca ei tot in desfranare traiesc……….”ca si Sfintii nostri au fost oameni”adica au gresit dand anumite legi care acum sant invechite”…adica Sfintii care au trait unirea cu Dumnezeu sa spui tu ca au fost oameni?deci frate Vasile daca cei mari au afirmat astea,ce sa mai asteptam de la cei mici?
La Petru voda,e aceiasi stare(cu acest curent Arsene), si cu durere spun asta ca nu toti sant Arsenisti…..cand m-am dus si i-am intrebat pe 2 dintre duhovnicii celbri din Petru Voda de acest curent Arsene Boca,mi-au raspuns”stiu ca Arsene Boca are multe abateri ,dar faptul ca pr Iustin a afirmat asta, la fel spun si eu,….dumneata daca duhovnicul dumitale iti spune ca cioara aia din par e rosie,nu spui la fel”…..vedeti? frumoasa logica!!!…daca duhovnicul imi spune sa ma duc in iad eu ma duc?
@Radu Iacoboaie,
Detractorii parintelui nu au un raspuns clar in ceea ce priveste aceste acuzatii de erezie, atunci cand sunt intrebati. Ei se folosesc de unele marturii ale altora despre ce ar fi spus parintele, sau chiar manipuland ei insisi unele afirmatii, dar care insa intra in contradictie cu scrierile sale.
E acuzat ca ar fi ecumenist si pro-catolic, desi Parintele Arsenie Boca s-a exprimat foarte clar in scris impotriva ecumenismului si catolicismului. Se cauta nod in papura si nu se vade padurea de copaci. De fapt, imi pare ca este mai degraba o lucrare de denigrare intentionata, nu din convingere, ci din alte scopuri. Am vazut ca se reiau teme inventate de vechea Securitate pentru compromiterea parintelui Arsenie. Pentru ca fenomenul Prislop (ca si alte pelerinaje in masa, precum la marii sfinti Parascheva, Dimitrie cel Nou si altii) pe unii ii deranjeaza, pentru unii nu e bine ca oamenii sa vina la credinta. Ma tem ca exista unii care au primit aceasta misiune, de denigrare a parintelui Arsenie, pentru a sadi neincrederea in el. Si reusesc aceasta mai ales cu cei care nu au citit mai nimic despre parinte, si nu au cercetat ei insisi scrierile sale, ci au pus baza cele cateva in cateva pasaje incriminate de acesti denigratori, desi se stie ca pentru a rastalmaci niste vorbe este suficient sa le reinterpretezi, scotandu-le din context. M-am convins de “adevarul” prezentat de unii atunci cand enumara argumentele lor impotriva par. Arsenie, cand pasajele interpretate de ei au cu totul alt sens. Daca ar fi sinceri, de ce ar rastalmaci lucruri care par evident contrare interpretarii lor?
Cei care intra pe diverse bloguri ortodoxe, scriind impotriva parintelui aproape zilnic, cu cuvinte tot mai injositoare pare ca sunt in misiune. Investesc mult timp si efort in asta, iar limbajul de care se folosesc, injuriile si atacurile verbale la adrea celorlalti ii dau de gol ca nu se afla in duhul lui Dumnezeu, ci sunt sub influenta duhurilor. Si par sa fie si foarte vicleni. Ignora explicatiile si contraargumentele si aduc in continuare inclusiv acuze la care deja s-a dat un raspuns argumentat, precum cea a “bisericilor surori” din pictura de la Draganescu, desi acea biserica catolica este pictata avand un aspect intunecat (sugerand ceva negativ in comparatie cu pictura bisericii ortodoxe care apare luminoasa), dar ce mai conteaza, la fel si cuvintele Parintelui despre caderea Bisericii de Apus care au fost destul de clare de critica la adresa catolicismului, ce conteaza pentru acestia. Ei doar vad ce vor sa vada, negandindu-se cum ar putea un om sa se contrazica singur.Ccum poate sa se contrazica sustinand (cum zic unii) reincarnarea, dar argumentand impotriva ei in scrierile sale? Sau fiind acuzat ca practica yoga, spiritism sau vrajitorie, atat timp atat timp cat parintele a scris IMPOTRIVA acestor lucruri?! Unde este logica si discernamantul celor care il acuza de aceste lucruri, luandu-le drept argumente in favoarea pozitiei lor?
De aici se cunoaste ca nu ii intereseaza adevarul, ci doar sa acuze, repetand ca niste papagali o poezie invatata. Unii din nestiinta fac aceasta, din lipsa de discernamant, dar altii mi se pare ca o fac intentionat. O fi facut si parintele greseli, ca nu este om fara de greseala, si chiar si sfintii mai gresesc, dar sa acuzi de erezie este foarte grav.
Tocmai aceasta ar trebui sa ii dea de gandit. Acest lucru se intampla tocmai pentru ca acuzele de presupuse erezii sunt nedrepte. Se fac foarte multe exagerari. Pentru orice greseala (reala sau inventata) se arunca cu acuze de erezie. Si ma indoiesc ca motivul este apararea dreptei credinte. Ca sa aperi dreapta credinta trebuie mai intai sa o pui in practica.
In vocabularul celor care il denigreaza pe parinte intra foarte des aceasta expresie, din cate am vazut. Toti cei care nu il denigreaza pe parintele Arsenie Boca sunt indraciti, si chiar despre parinte spun aceasta, in exagereara lor. Este atat de evidenta lipsa lor de smerenie, sunt atat de convinsi, de increzatori in parerea lor incat se iau de guler cu parinti si calugari si chiar cu duhovnicii lor. Ei insisi sunt in inselare prin increderea neabatuta in ceea ce le spune gandul lor sau ce aud de la altii, incat raman fixati pe aceasta idee. Cum sa spui despre un calugar ca minte draceste?! Calugarii se leapada de viata lumeasca, ei traiesc pentru Hristos, sunt mai apropiati de Dumnzeu decat mirenii. Ar fi putut sa spuna cu “greselile lui”, nu cu “minciuniile lui dracesti”, adica spunand asta presupune din start ca respectivul calugar ar fi mintit intentionat. Acesti denigratori au acest duh de razvratire si nu stiu sa puna gandul bun, ii duce mintea la tot ce este mai rau, pe toti ceilalti ii vad ca fiind inselati si indraciti, iar asta vadeste duhul in care se afla. Vorbele de ocara, injuraturile si jignirile nu au ce cauta in vocabularul unui ortodox (in care se odihneste duhul lui Dumnezeu).
“Feriti-va de orice infatisare a raului.”
“Caci din inima ies: ganduri rele, ucideri, adultere, desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase, hule.”
“Omul bun, din vistieria cea buna a inimii sale, scoate cele bune, pe cand omul rau, din vistieria cea rea a inimii lui, scoate cele rele. Caci din prisosul inimii graieste gura lui.”
Cand calugarul a vazut ca aceea huleste si il acuza un parinte de erezie, e firesc ca a fost furios. “Halal smerenie are acest calugar”. Dar “smerenia” proprie nu o cerceteaza? Sau mai bine zis, lipsa de smerenie? Atunci cand injura si jignesc pe altii in tot felul unde le este smerenia? Atunci cand il acuza pe parintele Arsenie Boca de cele mai josnice lucruri, unde le este smerenia? Bine ca au pretentii de la altii, niciodata de la ei insisi. E multa nesabuinta sa judeci calugari si preoti si sa nu vezi propriile tale lipsuri… Un minim bun simt ar impune sa fii mai rezervat si sa nu pronunti acuze atat de grave precum erezia in ceea ce priveste un parinte (macar din frica de a nu gresi si a nu nedreptati).
Pai daca unii nu au auzit de virtutea ascultarii… In Pateric sunt atatea exemple cand unii ucenici s-au sfintit tocmai prin ascultare, chiar si atunci cand duhovnicii lor greseau. Aceasta se intampla pentru ca unii nu au habar de invatatura ortodoxa. Prin duhovnic ne vorbeste insasi Dumnezeu, caci El face aceasta lucrare, luminand pe duhovnici pentru mantuirea fiilor lor duhovnicesti. Ce are a face logica (lumeasca) cu intelepciunea duhovniceasca?
Multa orbire duhovniceasca… Dezbinarea este doar a celui rau, cei care aduc acuze asupra parintelui aduc dezbinare, acuzandu-l de (false) erezii, si nu parintele. Mai avem si marturia atator monahi, preoti si episcopi in favoarea parintelui Arsenie Boca care este ignorata. De ce nu intreaba mai bine, oare nu sunt EU cel care ma insel?
“A strambat in asa hal credinta” – ori nu stie ce spune cand vorbeste despre strambarea credintei (inca “in asa hal”), ori manipuleaza cu buna stiinta. Si inclin sa cred ca este vorba de a doua situatie. Ma indoiesc ca acest user se numeste ‘maria’, imi vine sa cred ca este tot unul dintre cei care fac in mod constant aceasta lucrare de decredibilizare a parintelui Arsenie, sub diferite nume.
Cert este ca parintele Arsenie Boca a adus pe multi greco-catolici la ortodoxie, si multa lume in general la credinta (ortodoxa), chiar si astazi aduce, unii s-au facut chiar monahi si preoti. Oare cum poate oare pomul rau sa dea roade bune?
“43. Caci nu este pom bun care sa faca roade rele si, iarasi, nici pom rau care sa faca roade bune.
44. Caci fiecare pom se cunoaste dupa roadele lui. Ca nu se aduna smochine din maracini si nici nu se culeg struguri din spini.” (Luca 6)
Acesti denigratori si contestatari nici nu pot fi convinsi de altceva pentru ca li s-a fixat in minte aceasta idee, indiferent ce s-ar intampla sau cine le-ar spune altfel. Nici macar minunile de dupa moarte ale parintelui Arsenie Boca, precum tabloul care il infatiseaza si care a plans cateva zile in sir (filmat, cu sute de martori), si care nu a fost singurul care a plans (mai este o icoana a parintelui despre care presa a spus ca ar fi fost initial furata), nu le ridica semne de intrebare, il exclud pe Dumnezeu cu totul din ecuatie, hotarasc ei cine e sfant si cine nu. Sau faptul ca indracitii urla la mormantul parintelui, opunandu-se apropierii de acel loc (lucru care marturiste despre sfintenia sa, caci ne spune Mantuitorul: “Orice imparatie care se dezbina in sine se pustieste, orice cetate sau casa care se dezbina in sine nu va dainui.”), nu are vreun ecou in constiinta lor. Sau mireasma de tamaie de la mormantul sau.